بی کلک

بهترين راه محافظت از پوست در تابستان

بهترين راه محافظت از پوست در تابستان پوشش بوسيله لباس و استفاده از کلاه‌هايي با 7 تا 10سانتي‌متر لبه عنوان کرد.

 

به گزارش بی کلک به نقل از وب دا؛ دانشيار گروه پوست دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد، با بيان اين که در پيشگيري از تابش نور آفتاب و اشعه‌هاي مضر، سن مطرح است و محافظت از پوست بايد از کودکي شروع شود، اظهار کرد: بر اين اساس همه افراد بويژه کودکان در فصل گرما از لباس‌هاي آستين بلند و در حد امکان کتاني و کلاه‌هاي لبه‌دار استفاده کنند و در رابطه با برخي مشاغل مانند کشاورزان و يا کارگراني که در محيط‌هاي باز فعاليت دارند، از کلاه‌هايي که پشت گردن را نيز مي‌پوشاند استفاده شود.

 

 استفاده از لباس‌هاي رنگ روشن در تابستان
دکتر مهناز بني‌هاشمي با توصيه نسبت به استفاده از لباس‌هاي رنگ روشن در تابستان، گفت: مهمترين فايده‌اي که آفتاب براي بدن انسان دارد، تأمين ويتامين D است که از اهميت خاصي برخوردار است اما بايد توجه داشت که مجاورت درازمدت آفتاب نيز اثرات مضر و عوارض زودرس فوري و ديررس تأخيري مانند پيري‌هاي پوست و سرطان‌هاي پوستي را به همراه دارد.

 

این متخصص پوست و مو درباره استفاده از عينک آفتابي نيز خاطرنشان کرد: حتي براي کودکان نيز بايد از عينک استفاده شود تا مانع آسيب اثرات اشعه‌ ماوراءالبنفش روي چشم شويم اما توصيه اکيد مي‌شود که از عينک‌هاي استاندارد استفاده شود.

 

 ساعت 10 تا 16 بيشترين ميزان اشعه مضر آفتاب تشعشع مي‌شود
وي با هشدار نسبت به اين که ساعت 10 تا 16 بيشترين ميزان اشعه مضر آفتاب تشعشع مي‌شود، تأکيد کرد: افراد بايد تا حد ممکن زمان مجاورت با آفتاب را طي اين محدوده ساعت کاهش دهند و در معرض اشعه‌هاي مضر خورشيد قرار نگيرند.

 

 اشعه‌هاي مضر آفتاب حتي در هواي ابري هم تابيده مي‌شوند
اين  عضو هيأت علمي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد همچنين يادآور شد که هر چه به ارتفاعات برويم و يا در معرض وزش باد قرار گيريم، اشعه مضر بيشتر مي‌شود و بايد بخاطر داشت که اين اشعه‌ها حتي در هواي ابري هم تابيده مي‌شوند.

 

 هنگام استفاده از استخر و در صورت تعريق زياد هر يکساعت تجديد شود
دکتر بني‌هاشمي با توصيه نسبت به استفاده از کرم‌هاي ضدآفتاب حتي براي کودکان براي جلوگيري از سوختگي، تصريح کرد: در ارتفاعات، هنگام استفاده از استخر و در صورت تعريق زياد، بايد کرم ضد آفتاب هر يکساعت تجديد شود تا اثربخش و محافظت‌کننده باشد و با اين حال از مجاورت زياد آفتاب هم خودداري کنند.

 

 براي کودکان از عطر در محيط‌هاي باز استفاده نشود
وي افزود: استفاده از برخي عطرها و داروهاي خوراکي و قرار گرفتن در معرض آفتاب موجب يکسري واکنش‌ها مي‌شود و به همين دليل توصيه اکيد مي‌شود که براي کودکان از عطر در محيط‌هاي باز استفاده نشود.

 

اين متخصص پوست و مو با بيان اين که افرادي که پوست حساس و يا بيماري خاصي دارند، بهتر است با تجويز پزشک از کرم‌هاي ضدآفتاب استفاده کنند، گفت: در مجموع دو نوع کرم ضدآفتاب داريم که يکي شيميايي(اشعه آفتاب را جذب مي‌کند) و ديگري فيزيکي (نورآفتاب را انعکاس مي‌دهند) است و اين نوع کرم ببشتر توصيه مي‌شود.

 

 کرم‌هاي ضدآفتاب ايراني از کيفيت مطلوبي برخودار هستند
به گفته وي، تمام کرم‌هاي ضدآفتاب ايراني رايج در بازار از استاندارد و کيفيت مطلوبي برخودار هستند و همه افراد که بيماري خاصي ندارند مي‌توانند از آنها استفاده کنند اما بايد بخاطر داشت که اين کرم‌ها هم ممکن است برخي را با واکنش‌هاي آلرژيک مواجه کنند که در آن صورت بايد به پزشک مراجعه شود.