بی کلک

توصیه های طب سنتی برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه

بدترین دردی که در عمرتان تجربه کرده اید, چه دردی بوده است؟ سر درد؟ دندان درد؟ درد زایمان؟ و یا...؟

 

اگر این سوال را از آنهایی بپرسید که درد سنگ کلیه را تجربه کرده اند از آن به عنوان وحشتناک ترین درد یاد می کنند. حتی خیلی ها می گویند درد سنگ کلیه از درد زایمان طبیعی هم بیشتر است!
البته برای درمان سنگ کلیه روش های متفاوتی وجود دارد اما بد نیست با برخی شیوه های درمانی سنتی هم آشنا شوید؛ از داروهای گیاهی مثل عرق خارشتر و کاکل ذرت گرفته تا دم گیلاس و هندوانه که ادرار آور هستند و به دفع سنگ های کوچک کمک می کنند.

 

 

به گفته متخصصان طب سنتی عوامل مختلفی باعث بروز سنگ کلیه می شوند که از جمله آنها می توان به کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی, تغذیه نامناسب مثلا مصرف زیاد پروتئین های حیوانی و لبنیات, عدم مصرف میوه و سبزی, زیاده روی در مصرف نمک, نخوردن آب کافی در طول روز یبوست, بیماری هایی مانند تیروئید و... اشاره کرد. البته این بیماری تا زمان عود قابل تشخیص نیست و با حالت تهوع و دردهای شدید و متناوب (هر چند دقیقه یک بار) بروز می کند که از ناحیه شکم و پهلوها شروع می شود و گاهی به کمر و کشاله ران می رسد و تا دفع کامل سنگ ادامه خواهد داشت. البته گاهی اندازه سنگ ها به قدری کوچک است که یا فرد متوجه دفع آنها نمی شود و یا دردهای خفیف کلیوی ایجاد می کند اما در بیشتر موارد با دردهای شدید و غیرقابل تحمل همراه است.
آیا می توان از سنگ کلیه پیشگیری کرد؟
هر چند مصرف مایعات و میوه و سبزی و افزایش تحرک تا حد زیادی مانع از بروز سنگ کلیه می شود اما براساس توصیه های طب سنتی مصرف لیموترش تاثیر زیادی در پیشگیری از بروز این بیماری دارد. به همین دلیل توصیه می شود روزی یک بار مقداری آبلیموی تازه را داخل یک لیوان آب بریزید و بدون اضافه کردن شکر آن را بنوشید. همچنین می توانید هنگام صرف غذا هم از لیموترش به عنوان چاشنی و طعم دهنده استفاده کنید. این موضوع به ویژه در مورد افرادی که سابقه ارثی سنگ کلیه دارند و یا این بیماری را تجربه کرده اند, اهمیت دارد.
از قاصدک کمک بگیرید
علاوه بر مصرف روزانه لیموترش, گیاه قاصدک یک مسکن گیاهی است که ادرار آور است و باعث پاکسازی کلیه ها می شود و علاوه بر پیشگیری, تاثیر زیادی روی درمان دردهای ناشی از سنگ کلیه دارد. کافی است حدود یک مشت برگ خشک گل قاصدک را با دو فنجان آب جوش دم کنید و در طول روز آن را بنوشید. همچنین می توانید برگ های خشک گیاه قاصدک را بکوبید تا به شکل پودری یکنواخت در بیاید. سپس یک قاشق چایخوری از آن را داخل یک لیوان آب ولرم بریزید و دو ساعت بعد از صرف ناهار آن را میل کنید. البته بعضی از افراد با مصرف این گیاه دچار عوارضی مثل سردرد می شوند. بنابراین بهتر است با متخصص طب سنتی مشورت کنید تا دچار دردسر نشوید.
اولین راه مقابله با سنگ کلیه
بدون شک اولین اقدام بعد از بروز دردهای کلیه مراجعه به پزشک است اما گاهی بیمار به دلایل مختلف مجبور است برای مدت کوتاهی هم که شده درد را تحمل کند. در این شرایط بهترین توصیه ماساژ کلیه ها با روغن کرچک است. به کمک این روش درد به طور موقت آرام می شود و فرصت کافی دارید تا فرد را به اورژانس بیمارستان برسانید.
بادکش گذاری علیه درد کلیه
حکمای طب سنتی بر این باورند به کمک بادکش گذاری, درد سنگ کلیه بلافاصله تسکین پیدا می کند چراکه این روش سنتی, دفع سنگ را به همراه دارد. به این منظور متخصصان با شروع درد بیمار, موضع را با روغن چرب می کنند و در همان محل بادکش می گذارند. این کار معمولا 15 تا 20 دقیقه زمان می برد و به تدریج درد را آرام می کند. البته پس از مدتی بیمار یک در خفیف را احساس خواهد کرد که علت آن حرکت سنگ به سمت مثانه است. در این مدت هم می توان بادکش گذاری را ادامه داد تا سنگ از داخل مثانه دفع شود و درد به طور کامل از بین برود. البته این اقدام درمانی حتما باید توسط پزشک طب سنتی انجام شود.
درمان خانگی به جای بادکش
در بیشتر مواقع با شروع درد کلیه امکان مراجعه به متخصص طب سنتی و اجام بادکش گذاری وجود ندارد. در چنین شرایطی می توانید یک عدد آجر به اصطلاح آب ندیده را روی شعله گاز داغ کرده و لای حوله بپیچید و روی موضع درد بگذارید. هرچند که این کار تاثیر بادکش را ندارد اما در کنترل درد موثر است و این امکان را به شما می دهد تا بیمار را به متخصص و یا کلینیک طب سنتی برسانید.
مصرف مایعات فراوان
یکی از مهم ترین مواردی که باعث دفع سنگ از کلیه و مجرای ادرار می شود مصرف مایعات فراوان است. اگر رنگ ادرار زرد پررنگ و بوی آن تند باشد باید آنقدر آب بخورید تا رنگ ادرار تقریبا سفید شود. در این صورت احتمال دارد که سنگ را دفع کنید. در عین حال می توانید از نوشیدنی های دیگری کمک بگیرید که به طور معمول عرق خارشتر به ترکیب آنها اضافه می شود:
نسخه اول: مخلوط یک قاشق مرباخوری عرق خارشتر با یک قاشق غذاخوری دم گیلاس یا کاکل ذرت و یا قاشق مرباخوری تخم خربزه
نسخ دوم: مخلوط یک قاشق مرباخوری عرق خارشتر با یک قاشق مرباخوری خارخسک یا تخم هندوانه و یک قاشق مرباخوری تخم خربزه یا تخم کرفس
نسخه سوم: مخلوط یک قاشق غذاخوری گیاه گزنه یا پونه با یک قاشق مرباخوری تخم خربزه یا تخم کرفس و یک قاشق مرباخوری عرق خارشتر یا خارخسک
نسخه چهارم (بدون عرق خارشتر): مخلوط یک قاشق غذاخوری بادرنجبویه یا یک قاشق مرباخوری تخم رازیانه, یک قاشق مرباخوری تخم خربزه یا تخم کرفس و یک قاشق غذاخوری دم گیلاس یا کاکل ذرت
روش آماده کردن: هرکدام از نسخه ها را به دلخواه با دو لیوان آب روی شعله کم بجوشانید تا یک فنجان از آن در ظرف باقی بماند. سپس آن را صاف کرده و با عسل شیرین میل کنید. مصرف این نوشیدنی گیاهی روزی یک فنجان و به مدت یک ماه شما را برای همیشه از درد سنگ کلیه خلاص می کند.
عرقیات گیاهی برای مزاج گرم و سرد
اگر جزو افراد گرم مزاج هستید و می خواهید از شر سنگ کلیه خلاص شوید باید مقدار مساوی از عرق خارشتر, عرق خارخسک یا عرق کاسنی و عرق بابونه و عرق بادرنجبویه یا اسطوخودوس را با هم مخلوط کنید و روزی دو تا سه فنجان و به مدت یک تا دو ماه از این عرق گیاهی بنوشید. به گفته متخصصان طب سنتی پایه اصلی این نوشیدنی یعنی عرق خارشتر مهم ترین روش در دفع کامل سنگ کلیه است.
از خربزه و هندوانه کمک بگیرید!
برای درمان سنگ کلیه می توانید سراغ میوه های ادرارآور مثل خربزه و هندوانه بروید. کافی است یک خربزه متوسط را به طور کامل بشویید و پوست روی آن را نازک بتراشید. سپس این پوسته های تراشیده شده را خشک و آسیاب کنید و دوبار در روز نصف قاشق چایخوری از آن را با کمی عسل مصرف کنید.
همچنین می توانید یک هندوانه کوچک شسته شده را پس از خرد کردن با پوست و تخمه هایش به مدت نیم تا یک ساعت بجوشانید تا آب آن غلیظ شود. سپس باقی مانده مواد آن را صاف کرده به آن یک یا دو قاشق چایخوری سرکه اضافه کنید و روزی دو تا سه فنجان از این نوشیدنی گیاهی را بنوشید.
مصرف ماءالشعیر و درمان سنگ کلیه؟!
یکی از باورهای رایج بین عموم مردم, مصرف ماءالشعیر برای دفع سنگ کلیه است. باید گفت منظور از ماءالشعیر در طب سنتی, نوشیدنی هایی نیست که با همین نام در سوپرمارکت ها به فروش می رسند. در واقع ماءالشعیر طبی لعاب حاصل از جوشاندن جوی پوست کنده است که کاربردهای درمانی زیادی دارد. از طرفی جو, طبعی سرد و خشک دارد. بنابراین شاید ماءالشعیرهای صنعتی تاثیر مثبتی در دفع سنگ کلیه داشته باشند اما تنها برای افراد گرم مزاج توصیه می شوند چراکه در غیر این صورت می توانند عوارضی را برای بیمار ایجاد کنند.
حجامت خوب یا بد؟
خیلی ها می گویند حجامت تاثیری در درمان سنگ کلیه ندارد؛ درحالی که بسیاری از متخصصان هم از حجامت به عنوان یکی از درمان های مکمل این بیماری یاد می کنند و معتقدند گاهی بلافاصله پس از حجامت, دفع سنگ آغاز می شود. البته بهترین کاندیداها برای حجامت افراد پرخون با فشارخون نرمال یا بالا هستند و بهترین فصل هم بهار و ماه های اردیبهشت و خرداد است اما در سایر فصول چندان توصیه به حجامت وجود ندارد؛ مگر به توصیه متخصص طب سنتی.