بی کلک

راه های مراقبت و درمان بیماری های گوش نوزاد

بعد از تولد شایع ترین و مهم ترین عاملی که باعث اختلال در شنوایی می شود زردی نوزادان است.

 

اگر زردی نوزاد از یک حدی بالاتر باشد و به موقع درمان نشود, ممکن است بر سیستم شنوایی نوزاد اثر بگذارد و منجر به کم شنوایی و یا حتی ناشنوایی کامل او شود. البته تشخیص به موقع زردی در پیشگیری عوارض آن بسیار موثر است و جای نگرانی برای والدین وجود ندارد. مهم این است که با مشاهده علائم, نوزاد را به سرعت به متخصص نشان دهید.

 

1- بیماری های عفونی دیگری هم وجود دارند که ممکن است نوزاد در اثر ابتلا به آنها دچار ناشنوایی شود. عفونت های گوش و بیماری های عفونی که بدترین آنها منژیت ها هستند, از جمله این بیماری ها هستند. این عفونت ها بعد از تولد, کودک را دچار ناشنوایی می کنند.

 

2- برای اطمینان از صحت شنوایی نوزاد لازم است در هفته اول بعد از تولد شنوایی سنجی انجام شود تا وضعیت شنوایی کودک مشخص شود. بعدها هم اگر علائم مشکوکی ملاحظه شد, والدین باید پیگیری کنند و هرچه زودتر مشکل را تشخیص داده, برطرف کنند. اگر در کودک علائم مشکوک به مشکلات شنوایی دیدیم, برای پیشگیری و کمک به حل این مساله, باید از مصرف داروهایی که برای این علائم بد است جلوگیری کنیم. معمولا داروهایی که آخر اسم آنها «مایسین» دارد, برای اعصاب گوش و سیستم شنوایی مضر و سمی هستند.

 

3- مراقبت از گوش نوزاد و حفظ سلامت آن در دوران نوزادی بسیار مهم است و از بعضی مشکلات غیر ژنتیکی و حادثه ای جلوگیری می کند. تمیز کردن گوش نوزاد در حمام باید با احتیاط انجام شود و پس از آن نیز با ملایمت و وسواس کامل خشک شود.

 

4- هنگام بروز تب و عفونت در نوزاد باید او را به سرعت نزد پزشک برد و از خوددرمانی پرهیز کرد.

 

شایع ترین عفونت مادرزادی سرخجه است که باعث می شود سیستم شنوایی کودک زمانی که در رحم مادر است, دجار اختلال شود.