بی کلک

شش غذای مناسب برای پیشگیری از عوارض عادت ماهانه دختران

کم خونی بیشتر زنان را تهدید می کند. دلیل آن نیز عادت ماهانه است. در هر دوره عادت ماهانه طبیعی, روزانه معادل 150 سی سی خون از بدن خارج می شود و اگر این میزان خون از دست رفته جبران نشود, شخص دچار کم خونی می شود.

پژوهش های جدید نشان می دهد اولین راهکار جلوگیری از کم خونی, مصرف مکمل های حاوی آهن نیست. بلکه مصرف مواد غذایی است که سرشار از این ترکیب هستند. به این دلیل که بدن برای جذب آهن موجود در مواد غذایی سازگارتر بوده و آهن موجود در مواد غذایی راحت تر و بهتر جذب می شود. البته این به شرطی است که عوامل آسیب رسان خارجی باعث دفع آهن یا ممانعت از جذب آن نشوند. بهترین منابع آهن موجود در خوراکی ها را می شناسید؟

- زرده تخم مرغ: این منبع بهترین راه دریافت آهن مورد نیاز بدن است. به همین دلیل مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ کامل یا زرده آن در دوران عادت ماهانه توصیه می شود.
- گوشت قرمز: مصرف بیش از حد آن معمولا از خط قرمزهای برنامه های غذایی است. اما برای دختران و زنان تا قبل از 40 سالگی, مصرف گوشت قرمز بدون چربی حداقل تا سه بار در هفته ضروری است. در حوالی سن بلوغ مصرف روزانه آن توصیه می شود.
- سبزیجات پهن برگ و تیره: از بین سبزی ها و میوه ها یکی از بهترین منابع دریافت آهن, سبزی های پهن برگ با رنگ تیره است. اسفناج, انواع کاهو و کلم منبع آهن هستند.
- بوقلمون: می دانستید از بین انواع گوشت پرندگان, کدامیک حاوی آهن بیشتری است؟ پاسخ, بوقلمون است. میزان چربی آن کم بوده و بیشتر از منابع چربی غیراشباع است. بنابراین خانواده ای که دختر جوان دارد باید این گوشت را وارد برنامه غذایی اش کند.
- خانواده لوبیاها: یکی از عوارض دوران عادت ماهانه, نفخ و دل درد است. بنابراین خوردن لوبیا در این روزها چندان به صلاح نیست. پس بهتر است برای پر کردن ذخیره بدنی تان از آهن «قبل از عادت ماهانه» غذاهای حاوی لوبیا مصرف کنید؛ آبگوشت, خوراک لوبیا با قارچ و سیب زمینی, قرمه سبزی و...
- خانواده آجیل ها: این خوراکی ها نیز حاوی آهن هستند. یکی از مهمتذین منابع حاوی آهن پسته, بادام و کشمش است.
نکته 1: همراه با خوردن مواد غذایی حاوی آهن, مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف کنید تا میزان جذب آهن افزایش پیدا کند؛ مثلا روی خوراک لوبیا چند قطره لیموترش بچکانید.
نکته 2: توصیه همیشگی نخوردن چای بعد از غذا را جدی بگیرید و حداقل تا دو ساعت بعد از خوردن غذا, چای ننوشید.