بی کلک

صرفه جوها روان سالم تری دارند یا عشق خریدها؟

حساب بانکی تان پرتر است یا کمد لباس هایتان؟ نگران نباشید. نمی خواهیم به خاطر جوابی که می دهید شما را متهم کنیم. ما هم مثل محققان معتقدیم مهم نیست شما عاشق خرید کردن باشید یا اهل پس انداز.

در هر دو حالت اگر دست به عصا قدم بردارید, پول هزار و یک فایده بع روان تان می رساند. اما زندگی با پول, همیشه شما را آرام و خوشبخت نمی کند. بررسی های پژوهش گران نشان می دهد زیاد چسبیدن به اسکناس یا فراری بودن از آن می تواند برای تان گران تمام شود. اگر می خواهید فایده ها و تهدیدهای دوستی با پول را بیشتر بشناسید, این مطلب را از دست ندهید. ما با کمک آخرین یافته های روان شناسان, حد و مرزهای رابطه با پول را به شما معرفی می کنیم.

اگر خسیس باشید = وسواس فکری می گیرید
پدر و مادر و بزرگ ترها شما را به پس انداز کردن تشویق می کنند و می گویند اگر پول هایتان را در حساب تان انبار کنید, زندگی تان بهتر می شود؟ شاید این بار لازم باشد که به توصیه دلسوزانه شان احترام بگذارید اما آن را چندان جدی نگیرید. چراکه پژوهش گران دریافته اند خسیس بودن و پول خرج نکردن برای سلامتی خطرناک است. محققان می گویند اگر مدام به فکر پول جمع کردن باشید و از خرج کردن آن بترسید, خیلی زود به بیماری های روانی از قبیل افسردگی, وسواس فکری و استرس های مزمن دچار می شوید. از نظر آنها شما تنها در شرایطی می توانید پس انداز کنید که مجبور نشوید از علایق تان صرف نظر کنید و سطح زندگی را پایین تر از انتظارتان بیاورید. در غیر این صورت, جمع کردن پول حاصلی جز آسیب روانی برایتان به دنبال نخواهد آورد.
اگر خرید کنید = استرس نمی گیرید
نگرانی و اضطراب امانتان را بریده؟ همین حالا حاضر شوید و به نزدیک ترین مرکز خرید بروید. محققان می گویند خرید کردن بیشتر از هر چیزی این حال را از شما دور می کند. تحقیقات جدید نشان می دهد خرید کردن استرس روانی احتمالی را قبل از وقوع آن مهار می کند. به گفته محققان خرید نه تنها باعث کاهش استرس روانی می شود بلکه در واقع به افراد کمک می کند استرس را مهار کنند. محققان معتقدند خریداران برای محافظت از خودشان در رویارویی با چالش های احتمالی هزینه می کنند و وقتی می دانند در آستانه یک استرس روانی هستند, حتی چیزهایی را که در آن لحظه به آنها احتیاج ندارند می خرند. حالا اگر می خواهید حالتان را با خرید خوب کنید, بد نیست چیزهایی را که در ماه های آینده به آنها نیاز پیدا می کنید بنویسید و بیهوده پول هایتان را دور نریزید.
اگر بی وقفه خرید کنید = شاید دوقطبی باشید
اغلب ما اختلال شخصیت دوقطبی را با تغییر خلق ناگهانی و افسردگی شدیدی که جایش را با سرخوشی نامتعادل عوض می کند می شناسیم. اما اگر می خواهید دوقطبی ها را تشخیص دهید و به آنها برای درمان شدن کمک کنید, نگاهی به شکل خرید کردنشان بیندازید. محققان می گویند برخی افرادی که اعتیاد به خرید دارند, ممکن است دچار نوعی اختلال باشند. از نظر پژوهشگران این افراد در روزهای افسردگی ممکن است برای اینکه دوباره شاد و سرحال شوند به خریدهای بیش از اندازه روی بیاورند و از این راه استرس و نگرانی شان را کنترل کنند. گروه دیگری از پژوهشگران می گویند افرادی که به افسردگی مبتلا هستند بیشتر از افراد سالم روی موضوعاتی مثل موفقیت, پول و شهرت تمرکز می کنند. پس اگر خواستگار شما به شکل بیمارگونه و غیرمتعادلی خرید می کند یا در هز لحظه از زندگی اش به پول فکر می کند, احتمالا پیش از ازدواج باید از کمک یک روان شناس برای اطمینان از سلامتی روان او کمک بگیرید.
اگر احتکار کنید = مغزتان معیوب می شود!
میل شدیدی به خرید کردن دارید و وقت لباس خریدن, از یک مدل چند رنگ را می خرید؟ یک عالمه جنس بی مصرف را در خانه انبار کرده اید؟ اگر جواب تان مثبت است باید بگوییم متاسفانه شما در گروه احتکار کننده ها قرار می گیرید. اما از نظر محققان, احتکار کردن شما تنها یک عادت ساده خرید نیست, بلکه به نوعی آسیب مغزی مبتلا هستید. محققان با اسکن مغز افرادی که مانند شما عمل می کنند ناهنجاری هایی را مشاهده کردند که احتکار کننده ها را از افرادی که دچار اختلالات وسواس فکری-علمی (OCD) هستند متمایز می کند. از نظر آنها مغز احتکار کننده ها معمولا در پردازش اطلاعات دچار مشکل است و در زمان تصمیم گیری شما را ناتوان تر از دیگران نشان می دهد.
اگر پس انداز کنید = صبور می شوید
صبوری, چیزی است که بسیاری از ما این روزها به آن نیاز داریم اما متخصصان می گویند برای صبور بودن, باید از بچگی آموزش ببینید و عادت هایی را کسب کنید که آستانه تحمل تان را بالا می برند. از نظر آنها یکی از راه های بالا بردن تحمل, پس انداز کردن است. روان شناسان می گویند برای شروع کافی است هنگام خرج کردن کمی دست روی دلتان بگذارید و تا ریال آخر حقوق تان را تمام نکنید. چراکه به گفته آنها بالا رفتن مهارت شما در کنترل هیجان, عاملی مهم در افزایش آستانه تحمل به شمار می آید و در کنار تمرین های دیگر, می تواند از شما انسان صبورتری بسازد. البته گروه دیگری از محققان می گویند ولخرجی یا خسیس بودن, چندان هم دست شما نیست. بررسی های آنها نشان می دهد که آدم ها نه تنها شکل ارتباط برقرار کردن با پول را به ارث می برند, بلکه ساختار مغزشان در تبدیل شدنشان به یک پول جمع کن یا مصرف یا مصرف‌گرا نقش انکار ناپذیری را بازی می کند.
اگر همسایه تان فقیر باشد = پول خوشبخت تان می کند
فکر می کنید پول برایتان خوشبختی می آورد؟ جواب دادن به چنین سوالی ساده نیست. محققان می گویند پول می تواند شما را خوشبخت کند اما بیشتر از آنکه میزان درآمد در ایجاد این حس نقش داشته باشد, وضعیت مالی همسایگان تان در ایجاد حس خوشبختی تاثیر می گذارد. از نظر محققان بیشتر از آنکه درآمد حقیقی شما بر روان تان تاثیر بگذارد, از مقایسه آن با اطرافیان تان احساس خوشبختی یا شوربختی می کنید. با توجه به نتایج این تحقیق ها, اگر شما درآمد بالایی داشته باشید اما در محله ای زندگی کنید که همسایگان تان, شرایط اقتصادی بهتری دارند, قطعا از تاثیرات مثبتی که پول بر روان می گذارد بهره ای نمی برید. اما کافی است با همان درآمد, خانه ای در چند خیابان پایین تر اجاره کنید تا احساس خوشبختی تمام زندگی شما را فرا بگیرد.
اگر پول بشمارید = اعتماد به نفس تان بالا می رود
چه پولدار باشید و چه یک شاگرد مغازه که مدام با پول دیگران سر و کار دارد, استرس از شما فراری خواهد بود. این ادعای محققانی است که می گویند شمردن پول استرس را کم می کند و اعتماد به نفس را بالاتر می برد. مطالعات آنها نشان می دهد شمردن پول, حتی اگر متعلق به خود فرد نباشد, باعث می شود حس بهتری نسبت به خودش پیدا کند. چراکه بررسی ها نشان می دهد پول می تواند احساس قدرت درونی شما, نترس بودن و اعتماد به نفس تان را افزایش دهد. به گفته پژوهشگران شمردن پول حتی به مردها قدرت می دهد تا بدون ترس حرف دلشان را به جنس مخالف بگویند و از آنها خواستگاری کنند. پس اگر قصد ازدواج دارید, پیش از رفتن به جلسه خواستگاری, چند دسته پول بشمارید.
اگر به پول فکر کنید = درد نمی کشید
اگر این روزها حال خوبی ندارید و با بیماری دست و پنجه نرم می کنید, چشم هایتان را ببندید و به کت جادویی فکر کنید که از جیب هایش پول بیرون می زند. محققان می گویند حتی فکر کردن به پول هم می تواند درد را کاهش دهد. از نظر آنها کسانی که دوستی ندارند و تنهایی آزارشان می دهد می توانند با فکر کردن به پول, آسیب های تنهایی بر روانشان را کمتر کنند. این درحالی است که اگر در همان لحظه سرخوشی, حساب و کتاب مخارج خودتان را به یادتان بیاورند, پریشانی جسمی و ذهنی بیش از پیش گریبانتان را می گیرد. پس در روزهایی که حال جسمی خوبی ندارید, به کسی اجازه ندهید در مورد قبض برق و اجاره خانه با شما حرف بزند.
اگر پول را لمس کنید = کیفِ تان کوک می شود
درست است که عشق را نمی شود با پول خرید اما محققان می گویند هرجا پول هست, یک دنیا احساس خوب هم هست. به گفته آنها کسانی که پول را می شمارند یا لمس می کنند پریشانی و اضطراب کمتری را از خود نشان می دهند و قدرت درونی و خودکفا بودنشان هم بیشتر می شود.
از نظر آنها اگر شما این روزها احساس پریشانی می کنید یا قرار است چند روز دیگر به یک مصاحبه شغلی مهم بروید, بهتر است عکس اسکناس را به عنوان بک گراند رایانه یا تلفن همراهتان انتخاب کنید و هر چند لحظه یک بار نگاهش کنید تا پریشانی تان کمتر شود.
شاید عجیب به نظر برسد اما پژوهشگران در مورد تاثیرگذار بودن این روش تردیدی ندارند.
همشهری