بی کلک

طنز/ نتیجه مذاکرات هسته‌ای با حضور جلیلی، ولاسکو، علی پروین و فتح الله زاده

مسعود مرعشی در روزنامه قانون نوشت: به سلامتی ایران و 5+1 به توافق رسیدند.

 

اما این وسط یک نکته مبهم برای همیشه در تاریخ ماند. اینکه اگر جای محمد جواد ظریف، شخصیت سیاسی دیگری به عنوان مذاکره کننده ارشد از ایران حضور داشت، الان نتیجه مذاکرات چگونه رقم خورده بود.
از آن‌جایی که ما طاقت کنجکاوی شما را نداریم در پی پاسخ به این سوال بر آمدیم.در صورتی که شما هم قول بدهید بچه‌های خوبی باشید و بهداشتتان را رعایت کنید.
سعید جلیلی:
به جای اینکه مذاکرات از سطح کارشناسی به وزرای امورخارجه ارتقاء پیدا کند، اول از سطح کارشناسی به کاردانی و بعد هم به ترتیب به سطح پشت کنکوری، سیکل و مهدکودک گل‌ها می‌رسید. کاترین اشتون ضمن ابراز خوشحالی از اینکه چند واحد فلسفه یاد گرفته، بدون هیچ دلیلی از تبدیل فرصت‌ها به تهدیدها یاد می‌کرد.
محمدغرضی:
مهندس ترجیح می‌داد وقتش را برای آخر مذاکرات نگه دارد، بنابراین می‌گذاشت تا 5+1 حرفشان را حسابی بزنند و خوب خودشان را خالی کنند. بعد که تمام حرف‌هایشان را زدند، مهندس شروع می‌کرد از 100 سال پیش به اینجا تاریخ غرب و شرق را در می‌نوردید و با ساده سازی مفاهیم سیاسی، غرب را شیرفهم می‌کرد که اول مشکل تورمش را حل کند و دستش را از جیب مردمش در بیارد، بعد بگذارد روی میز تا بتواند از گزینه‌های روی میز و زیر میز بهره کافی و وافی را ببرد.
محمود احمدی نژاد:
در مذاکرات حضور پیدا می‌کرد و یک ساعت و نیم در مورد این که حادثه 11 سپتامبر تقصیر کی بود و هیتلر چقدر، دقیقا چند یهودی را هلوکاست کرد(!) صحبت می‌کرد. بعد از این چشم باز می‌کرد و می‌دید هیچکس نیست. لذا با صندلی‌ها دست می‌داد و روبوسی می‌کرد، چراغ‌ها را خاموش می‌کرد، گلدان‌ها را آب می‌داد، سلام همسایه را جواب می‌داد و بعد از قفل کردن در 5+1 با چند قطعنامه پدر مادر دار به آغوش میهن بر می‌گشت. آغوش میهن جاخالی می‌داد و ...
خولیو ولاسکو:
با حضور در نشست 5+1 فرانسه و آمریکا را 3 بر صفر در هم می‌کوبید، چین و آلمان هم که اصلا هیچی! اما با
روسیه چون زورش نمی‌رسید، وارد بازی برد-برد می‌شد.
غلامعلی حداد عادل:
ایشان قبل از هر چیزی در بیانیه ای مشترک به بیان واژگان جایگزین فرهنگستان فارسی در حوزه دیپلماسی می‌پرداخت. بعد از این مذاکرات «هم اندیشی و تبادل هسته‌ای» به جای واژه نامانوس «معامله هسته‌ای» و«توافق دو سر طلا» به جای واژه بلند پروازانه «معامله دو سر برد» وارد ادبیات سیاسی می‌شد.
علی فتح ا... زاده:
ابتدا یک قرارداد دو ساله با خانم اشتون می‌بست. کاترین اشتون سی ثانیه بعد از حضور در تمرین استقلال می‌گفت: «من از بچگی ایرانی و استقلالی بودم. خوشحالم که در تیمی‌بازی می‌کنم که‌هاشم بیک زاده دارد.»این اتفاق در حالی رخ می‌داد که اشتون قبلاً با باشگاه پرسپولیس قرارداد داخلی امضا کرده بود.
صادق زیباکلام:
از فرصت حضور در ژنو استفاده کرده و به چند روزنامه اروپایی یادداشت می‌داد.
علی پروین:
ایران و غرب در 98 زمینه‌ها به توافق می‌رسیدند، می‌ماند 34تای بقیه که باید در مهلت 6 ماهه به آن پرداخته می‌شد. سلطان ضمن تشکر از آقای فابیوس، استفاده از نام ایشان در قافیه اشعار بین دو نیمه اش را مفید دانست.
حسین شریعتمداری:
ضمن رو کردن پرونده‌هایی از دوران مجردی فابیوس و دوران دانشجویی کاترین اشتون، به طور خاص به سیگاری نشدن جان کری در دوران سربازی می‌پرداخت.
علی مطهری: اسم علی مطهری را همین طوری آوردیم تا از مواضع اخیرش تشکر کنیم. نقطه پایان!