بی کلک

چه موقع برای بچه دار شدن اقدام کنیم؟

بی کلک؛ عده‌ای معتقدند ۱ تا ۲ سال بعد از ازدواج باید بچه‌دار شوند تا زندگی مشترک آنها روال عادی و تکراری پیدا نکند اما برخی دیگر ممکن است چند سال بچه‌دار شدن را به تعویق بیندازند تا آمادگی لازم را به دست بیاورند…

 

البته زوج‌هایی هم هستند که هیچ‌وقت به فکر بچه‌دار شدن نمی‌افتند و از مسوولیت آن هراس دارند. وضعیت شما هرچه که باشد، حتی اگر می‌دانید که می‌خواهید بچه‌دار شوید، باز هم می‌توانید تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید.

 

اگر در تصمیم‌گیری درمورد بچه‌دار شدن یا نشدن با مشکل مواجه هستید یا اینکه می‌خواهید بدانید آیا برای این تغییر مهم و دایمی ‌در زندگی خود آمادگی کافی دارید، دکتر نادر شکیبا روانشناس و مشاور خانواده در این مطلب به پرسش های رایج در این باره پاسخ می دهد.

 

قبل از بچه‌دار شدن باید برای این سوال پاسخ قانع‌کننده‌ای داشته باشید. بچه‌دار شدن نمی‌تواند یک زندگی زناشویی متزلزل را ترمیم یا تحکیم کند و با حضور یک نوزاد، مشکلات چند برابر هم می‌شود.

 

باید قبل از اینکه صاحب فرزندی شوید ، خود و همسرتان را به‌خوبی بشناسید ، خالصانه به یکدیگر علاقه‌مند باشید و رابطه میان شما صمیمی و کاملا باثبات باشد. به بیان دیگر باید آینده رابطه شما روشن، مطمئن و قابل پیش‌بینی باشد.

 

* سن ازدواج را فراموش نکنید
اگر در سن مناسبی ازدواج کرده‌ باشید بدون هیچ مشکلی می‌توانید چند سالی بچه‌دار شدن را به تعویق بیندازید و به شناخت بیشتری برسید اما گاهی افراد در سنین بالا ازدواج می‌کنند و فرصت بیولوژیکی زیادی برای بچه‌دار شدن ندارند و نمی‌توانند سال‌های زیادی را صرف شناخت طرف مقابل کنند، بنابراین باید زودتر از دیگر زوج‌ها به فکر بچه‌دار شدن بیفتند.

 

البته این یک باور کاملا غلط است که اگر در سنین بالا ازدواج می‌کنید، باید بلافاصله بچه‌دار شوید زیرا اول باید از تداوم رابطه‌تان مطمئن شوید و بعد مرحله جدیدی را آغاز کنید اما گذر از این مرحله باید سریع‌تر باشد. برای حل این مشکل می‌توانید از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

 

* آماده تغییرات ظاهری هستید؟
بارداری و زایمان باعث اضافه وزن مادران می‌شود (به‌ویژه در ناحیه شکم). این اضافه وزن ممکن است همیشگی یا گذرا باشد. به هر حال برای بازگشت به وضعیت اولیه، حداقل ۹ ماه تا یک سال زمان لازم است، بنابراین باید آمادگی پذیرش این تغییرات ظاهری را داشته باشید.
بی‌خوابی‌های شبانه در انتظار شماست!

 

بی‌خوابی‌های شبانه ، به هم ریختن الگوهای خواب ، نداشتن وقت کافی برای رسیدگی به خودتان ، رابطه جنسی و تفریح و اوقات‌ فراغت کمتر ، از مشکلات پیش روی شماست که همزمان با بچه‌دار شدن باید با آنها کنار بیایید.

 

بچه‌دار شدن در ماه‌های نخست زندگی مشترک می‌تواند استرس و فشار روحی زیادی به شما و همسرتان تحمیل کند بنابراین اگر در سن مناسبی ازدواج کرده‌اید و افزایش سن شانس بچه‌دار شدنتان را کاهش نمی‌دهد، سعی کنید تا ۳ سال پس از ازدواجتان صاحب فرزندی نشوید.
* دور خیال‌پردازی را خط بکشید

 

شما باید احتمال تولد نوزادی با نقص‌های جسمی و روانی را مدنظر داشته باشید (هر چند که اغلب آنها قابل پیشگیری است). ممکن است نوزاد شما، آن‌طور که در رویاهایتان می‌پروراندید، نباشد. مثلا ممکن است زیبایی یا هوش دلخواه شما را نداشته باشد. اگر پسر یا دختر بودن نوزاد هم برایتان مهم است، با مشکلات بیشتری روبه رو می شوید.اجازه دهید او به دنیا بیاید و کم کم با او آشنا شوید.