بی کلک

تنگه واشی, پیشنهاد ویژه برای گردش یک روزه در اطراف تهران

در فصل تابستان آب بازی و شنا حسابی می چسبد اما بهتر از آن این است که برای طبیعت گردی از داخل یک تنگه خنک و زیبا بگذرید, پاهایتان تا زانو خیس شود, از خنکای این منظقه زیبا استفاده کنید و بعد به دشت سرسبزی برسید.

 

تنگه واشی یا ساواشی در یک کیلومتری شهرستان فیروزکوه قرار گرفته و بهترین فصل بازدید از این تنگه, تابستان است. شاید در نگاه اول به شدت مجذوب این تنگه 300 متری شوید که با دیواره های صخره ای بلند با ارتفاع حدود 100 متر احاطه شده است. در فصل تابستان آب تنگه به کمترین میزان خود می رسد و در واقع تنها مسیر عبور از تنگه, داخل آب رودخانه است.

 

 

به همین دلیل باید دلتان را به آب بزنید و با کفش و لباس وارد تنگه شوید. در این منطقه دو تنگه وجود دارد. بعد از تنگه اول دشتی می بینید و اگر بتوانید از تنگه دوم هم عبور کنید, به آبشار زیبایی می رسید.
علاوه بر جاذبه های طبیعی, در تنگه واشی کتیبه ای از دوره قاجاریه وجود دارد که به دستور فتحعلی شاه حکاکی شده است. این کتیبه 185 ساله تصاویری از شکارگاه, پسران و نوادگان شاه در حال شکار را نشان می دهد.

 

 

اگر برای اولین بار می خواهید به تنگه واشی سر بزنید بهتر است این نکات را بدانید چون با سایر مسیرهای طبیعت گردی کمی تفاوت دارد:
- در روزهای آخر هفته این تنگه بسیار شلوغ می شود اما هیجان مردم آزار دهنده نیست و شاید شور و اشتیاق شما را به راهپیمایی و عبور از تنگه دوم بیشتر کند.
- حتما دو جفت کفش به همراه داشته باشید چون وقتی از آب بیرون می آیید راه رفتن با کفش های خیس کمی دشوار است و می تواند آزار دهنده باشد.
- اگر کودک زیر هفت سال دارید این برنامه طبیعت گردی برای خانواده شما مناسب نیست.
راه های دسترسی:
جاده فیروزکوه را در پیش بگیرید تا به شهر فیروزکوه برسید. دو کیلومتر بعد از این شهر جاده آسفالته ای می بینید که تابلو تنگه واشی در کنار آن به چشم می خورد. پس از طی این مسیر 10 کیلومتری به روستای جلیزجند می رسید. چهار کیلومتر بعد از روستا باید اتومبیل تان را در پارکینگ پارک کنید و یک کیلومتر پیاده بروید تا به تنگه اول برسید.