بی کلک

توصیه‌های طب سنتی برای داشتن خواب خوب شبانه

با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل تابستان و فرا رسیدن زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه ها روند زندگی بسیاری از خانواده ها تغییر می کند چرا که افراد مجبورند بی خوابی ها و دورهمی های شبانه را کنار بگذارند و سب ها زودتر بخوابند تا بتوانند بدون هیچ مشکلی صبح زود از خواب بیدار شوند.

 

در عین حال, استرس های زندگی شهری هم باعث می شود اغلب ما حداقل برخی از شب ها گرفتار بی خوابی یا بد خوابی شویم که در فصول سرد سال بیشتر هم می شود. به گزارش بی کلک به کمک توصیه های طب سنتی می توانید یک خواب خوب شبانه را تجربه کنید و بدون هیچ کسالت و خستگی به استقبال شروع یک روز خوب بروید.
به گفته حکمای طب سنتی افراد با مزاج سردوتر و گرم‌وتر نیاز بیشتری به خواب دارند زیرا رطوبت و تری بدن موجب افزایش خواب می شود اما این طور نیست که میزان خواب در مزاج های دیگر بی اهمیت باشد چرا که خواب انواع خستگی را از بین می برد و به دفع مواد زائد از بدن کمک می کند. بنابراین میانگین خواب شبانه افراد نباید کمتر از 7 ساعت باشد اما در مزاج های مختلف می تواند به 9 ساعت هم برسد.

 

 

خواب خوب یعنی چه؟
حکمای طب سنتی بر این باورند خواب خوب خوابی است که وقتی فرد بیدار می شود احساس آرامش و سبکی می کند اما خواب زیاد نه تنها خوب نیست بلکه موجب چاق شدن بدن می شود و سردی و رطوبت بدن را افزایش می دهد. در عین حال خواب بعداز ظهر یکی از مضرترین خواب هاست چراکه موجب ضعف حافظه, رخوت, کسلی و افزایش رطوبت بدن می شود و سلامت بدن را به خطر می اندازد. به گزارش بی کلک خوابیدن با شکم پر (به دلیل بروز سوءهاضمه) و خوابیدن نزدیک غروب آفتاب نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا افرادی که در چنین ساعت هایی می خوابند از خواب خود راضی نیستند و احساس کسلی و بدخلقی می کنند.
پرخوری ممنوع
از دیدگاه طب سنتی ایران, پرخوری پیش از خواب و نزدیک بودن ساعت شام و خواب از جمله عوامل ابتلا به بی خوابی است زیرا در شرایطی که بدن و دستگاه های درونی باید در حال استراحت باشند, دستگاه گوارش باید انرژی زیادی را صرف هضم و جذب غذا کند و این مساله علاوه بر بی خوابی موجب ابتلا به سوءهاضمه و دیگر بیماری های گوارشی خواهد شد. بنابراین وعده شام را سبک انتخاب کنید و دو تا سه ساعت پیش از خواب شبانه غذا نخورید.
کجا بخوابیم؟
محل خواب شما باید با مزاج شما از نظر حرارت و برودت سازگار باشد؛ یعنی اگر جوان و گرم مزاج هستید هوای اتاق خوابتان باید کمی خنک و اگر در سنین بالا یا سردمزاج هستید دمای هوای اتاق باید کمی گرم باشد. همچنین خوابیدن روی زمین سرد و نمناک باعث درد پشت و احساس سستی و خوابیدن بدون روانداز حتی در هوای گرم مانع از خواب عمیق می شود. به همین دلیل در هوای گرم هم باید از یک ملحفه نازک پنبه ای استفاده کنید تا بتوانید خوب بخوابید.
چرا نسخه گیاهی؟
افرادی که برای درمان بی خوابی سراغ داروهای شیمیایی می روند در دراز مدت به درمان این داروها عادت می کنند و مقاومت نشان می دهند. بنابراین بیمار با تجویز پزشک مجبور است دوز دارو را افزایش دهد و این موضع موجب افزایش عوارض جانبی دارو می شود. این درحالی است که توصیه های طب سنتی برای درمان مشکلات خواب کاملا بی خطر است.
گام اول کاهو درمانی
متخصصان طب سنتی اصلاح رژیم غذایی و گنجاندن مواد غذایی بالطبع مرطوب را بهترین روش برای جبران کاهش رطوبت بدن و خواب خوب می دانند. به اعتقاد آنها افرادی با مزاج گرم با گنجادندن کاهو, جو و بادام خام به برنامه غذایی شان می توانند میزان رطوبت مورد نیاز بدن خود را تامین و به درمان بی خوابی کمک کنند. بنابراین اگر در طول تابستان عادت کرده اید تا دیر وقت بیدار بمانید کافی است یک و نیم ساعت پیش از خواب یک ظرف سالاد کاهو بدون سس بخورید. ادامه این روند به مدت یک هفته تا 10 روز ریتم خواب شما را به حالت طبیعی برمی گرداند.
از شیر کمک بگیرید
در طب سنتی ایران و همچنین طب چینی و هندی برای درمان اختلالات خواب به مصرف یک لیوان شیر گرم که در آن یک قاشق غذاخوری عسل حل شده باشد, اشاره شده است. پس از همین امشب نیم ساعت پیش از خواب این معجون را امتحان کنید و منتظر نتیجه باشید. البته نکته مهم این ست که زود به رختخواب بروید؛ نه اینکه مثل شب های گذشته دیروقت بخوابید.
چه کسانی نباید سراغ بابونه بروند؟
متخصصان طب سنتی می گویند افرادی که بیماری فشار خون دارند, نباید از گیاه بابونه استفاده کنند زیرا مصرف آن باعث افزایش فشار خون می شود. همچنین استفاده از گل بابونه برای خانم های باردار و زنان شیرده توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث دردهای شکمی یا سقط جنین شود. در عین حال باید از خوردن چای بابونه هنگام رانندگی خودداری کنید زیرا حس خواب آلودگی را تشدید می کند. البته فراموش نکنید برای مصرف دمنوش بابونه باید از میزان مصرف کم شروع و رفته رفته میزان آن را بیشتر کنید.
باورهای سنتی خواب
- خواب معتدل نباید از 10 ساعت بیشتر باشد.
- بهترین زمان خواب پیش از نیمه شب و بهترین زمان بیدار شدن هنگام طلوع خورشید است.
- کمبود خواب موجب تیرگی رنگ پوست می شود.
- کم خوابی بیش از حد از بین رفتن رطوبت بدن, اختلال هضم و خشکی مغز را به همراه دارد.
- محیط خواب باید آرام و کم نور باشد.
- خواب کوتاه قبل از اذان ظهر, قیلوله نام دارد و خوب است اما خواب عصر بلغم زاست و افراد را خسته تر می کند.
- بیشترین ضرر خواب روز متوجه سرد مزاجان است.
این دمنوش ها را امتحان کنید
1- براساس توصیه های طب سنتی ترکیب گل گاو زبان و سنبل الطیب یکی از بهترین آرامش بخش های گیاهی محسوب می شود. برای تهیه این دمنوش باید 4 قاشق غذاخوری گل گاو زبان را با یک قاشق سنبل الطیب درون ظرف ریخته و با دو لیوان آب سرد مخلوط کنید تا 10 دقیقه دم بکشد. نوشیدن یک فنجان از این دمنوش نیم ساعت پیش از خواب, هم باعث ایجاد حس خواب آلودگی می شود و هم شما خواب شبانه آرام و با کیفیتی خواهید داشت.
2- نوشیدن یک فنجان عرق بیدمشک خنک یک ساعت پیش از خواب تاثیر زیادی در بهبود کیفیت و عمق خواب دارد. البته یادتان باشد تاثیر این نوشیدنی سنتی به اندازه گل گاو زبان نیست.
3- یکی از توصیه های سنتی برای رفع مشکل بی خوابی, نوشیدن دمنوش به‌لیمو و نبات است که می تواند جایگزین مناسبی برای قرص های خواب آور باشد. برای تهیه این دمنوش می توانید یک قاشق لیموی خشک شده را با دو لیوان آب دم کنید و نیم ساعت پیش از خواب یک فنجان بنوشید.
4- نوشیدن چای ترخون باعث می شود تا ریتم طبیعی خواب به حالت اولیه برگردد و در کوتاه ترین زمان ممکن به زود خوابیدن و زود بیدار شدن عادت کنید. برای تهیه این دمنوش باید مقداری ترخون تازه را با کمی نبات داخل آب جوش بریزید تا حدود 15 دقیقه دم بکشد و آماده مصرف شود.
5- به گفته حکمای طب سنتی بابونه یک گیاه آرامبخش طبیعی است؛ به طوری که مصرف یک فنجان چای بابونه تاثیر بسزایی در درمان بی خوابی و سایر اختلالات خواب دارد.
6- براساس توصیه های طب سنتی نوشیدن دمکرده خرفه پیش از خواب, هم در رفع مشکل بی خوابی و هم در تنظیم ساعت خواب موثر است. برای تهیه این دمنوش 25 گرم گیاه خرفه را در یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید و پس از سرد شدن میل کنید.
همشهری