بی کلک

در فصل پاییز و زمستان از کرم پودر استفاده کنید یا ضدآفتاب؟

بعضی از افراد تصور می کنند کرم پودرها به دلیل داشتن مواد بازتاب دهنده نور در ترکیب هایشان, همان خاصیت ضدآفتاب را دارند و می توان از آنها به جای کرم های ضد آقتاب استفاده کرد.

 

اما بعضی مواد آرایشی حاوی ضدآفتاب را جایگزین کرم های ضدآفتاب نمی دانند. متخصصان پوست و مو نظر گروه دوم را تایید می کنند.

 

 

درست است که بعضی از کرم پودرها خاصیت ضدآفتاب نیز دارند اما این مقدار کافی نیست زیرا SPF کرم پودرها ناچیز و حدود 5 تا 15 درصد است؛ درحالی که SPF کرم های ضدآفتاب بالای 30 است. البته ضدآفتاب هایی وجود دارند که حالت کرم پودر نیز دارند که استفاده از این ضدآفتاب های رنگی منعی ندارد. به طور کلی اگر در روز بیش از حد در معرض نور خورشید قرار می گیرید حتما از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید و کرم پودرها را معادل ضدآفتاب قرار ندهید. در مجموع تمام ناخالصی هایی که در داخل مواد مصرفی چه آرایشی و چه خوراکی وجود دارند به دلیل افزایش حجم محصول و فروش بیشتر به محصولات اضافه می شوند. بعضی از این مواد فوق العاده برای بدن مضر هستند که جیوه یکی از آنهاست و از سمی ترین مواد موجود در طبیعت محسوب می شود.
جیوه در بیشتر محصولات آرایشی تقلبی وجود دارد که اگر وارد بدن شود عوارضی جدی به دنبال دارد. سرب نیز ماده دیگری است که اگر وارد محصولات آرایشی مانند کرم پودر شود برای فرد مشکلات خطرناکی برای فرد ایجاد می کند. اگر کرم چودری تقلبی باشد عوارضی جدی به دنبال دارد. نشانه های حساسیت شامل تب, سرخی پوست و دانه زدن روی سطح پوست است. در واقع خیلی از حساسیت هایی که محصول های پوستی ایجاد می کنند مربوط به وجود ناخالصی ها و عدم ترکیب درست مواد آن محصول با یکدیگر است. همچنین اگر یک محصول آرایشی مانند کرم پودر دچار حالت دوفاز شدن شود یعنی ترکیبات آب و روغنش از هم جدا شده باشند, نشان دهنده ماندگی و تاریخ گذشتگی آن است. همه محصول های آرایشی تاریخ مصرف دارند و اگر با تقلب تاریخ محصول تغییر داده شود, به راحتی می توانید از روی ظاهر کرم به ماندگی آن پی ببرید زیرا هم دوفاز می شود و هم بوی نامطبوعی می دهد؛ بنابراین تنها به برچسب تاریخ محصول اکتفا نکنید.
به دور چشم ضدآفتاب نزنید
پوست دور چشم وضعیت جداگانه ای دارد؛ بنابراین هیچگاه نباید کرم های آرایشی یا حتی ضدآفتاب های مخصوص صورت را برای دور چشم هم استفاده کرد. برای دور چشم کرم پودرهای جداگانه ای تولید و به بازار عرضه می شود که برای پوشش تیرگی زیر چشم مفیدند. همچنین ضدآفتاب های جداگانه ای برای دور چشم وجود دارند. بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی شود از کرم آرایشی برای دور چشم ها استفاده کنیم. «کانسیلر» یا پوشاننده سیاهی دور چشم به همین منظور تهیه شده است.
این توصیه ها را فراموش نکنید
- کرم پودر را باید براساس نوع پوست انتخاب کرد؛ افرادی که مستعد جوش هستند حتما باید نوع فاقد چربی را انتخاب کنند. همچنین به دلیل عدم رطوبت در بیشتر کرم پودرها, توصیه می شود افرادی که پوست خشک دارند حتما قبل از مصرف کرم پودر, از مرطوب کننده استفاده و در انتخاب نوع آن دقت کنند.
- توصیه می شود از آرایش های سنگین و غلیظ خودداری شود زیرا سبب بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش می شود.
- باید دقت کرد در مواد تشکیل دهنده کرم پودر موادی نظیر پابا, روغن برگامت, جیوه و مواد حساسیت زا به کار نرفته باشد.
- کرم پودر باید مدت زمان کوتاهی روی پوست قرار بگیرد و بلافاصله از روی آن پاک شود.
- کرم پودرهای خارجی همیشه به نوع ایرانی برتری ندارند و نکته مهم سالم بودن ترکیبات آنهاست.
- محصولات آرایشی را از داروخانه ها و مراکز معتبر مانند نمایندگی های فروش خریداری کنید.
- انتخاب کرم پودر را به پزشک متخصص بسپارید تا بهترین نوع آن را با توجه به پوستتان تجویز کند.