بی کلک

سود آلبوم و کنسرت برای خواننده چقدر است؟!

طی روزهای اخیر و همینطور روزهای آینده آلبوم های جدید بسیاری از سوی خوانندگان مشهور کشور منتشر شده و یا خواهد شد؛ همین موضوع باعث شده در مطلبی به هزینه های تولید یک آلبوم موسیقی و میزان سودهی آن به هنرمند بپردازیم!

بی کلک: تولید آلبوم با هزینه‌هایی که امروز در مارکت موسیقی وجود دارد، تقریباً برای خواننده توجیه اقتصادی ندارد و می‌توان با قاطعیت گفت که درآمدِ خواننده از کنسرت‌هایی است که برگزار می‌کند. آن‌طور که منبع آگاه ما می‌گوید، امروز جمع کردن آلبوم موسیقی برای یک خواننده چهره و مشهور حداقل ۵۰ میلیون تومان هزینه در پی دارد. رقمی که به هزینه ترانه، تنظیم، اجاره استودیو، میکس، مسترینگ و... اختصاص داده می‌شود.

 
اگر برخی آمارهای فضایی و غیرواقعی که در مورد تیراژ و فروش آلبوم‌ها گفته می‌شود را کنار بگذاریم، در وضیعت کنونی مارکت موسیقی مجاز و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و البته معضل بزرگی به نام دانلود، در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت تیراژ یک آلبوم موسیقی به ۲۰۰ و در بهترین حالت ۳۰۰ هزار نسخه می‌رسد که با یک حساب سرانگشتی می‌توان سود خواننده از آلبوم را رقمی حدود ۱۰۰ میلیون تومان تخمین زد.

اما حالا اجازه دهید مسأله جدیدی را برایتان باز کنیم. بسته‌بندی شیک، طراحی و تبلیغات مناسب عواملی هستند که یک محصول فرهنگی را به سطح استانداردی برای عرضه می‌رساند. اگر کمی از قیمت‌ها و وضعیت بازار چاپ مطلع باشید، می‌توانید حدس بزنید که این اتفاقات هزینه بالایی را در پی دارد. مثلاً برای تهیه ۵۰ هزار آلبوم به صورت دی‌جی پَک، به علاوه هزینه تبلیغات نظیر چاپ پوستر و... رقمی بالغ بر ۹۰ میلیون تومان باید کنار گذاشته شود. این رقم البته شامل بسته‌بندی‌های معمولی آلبوم نمی‌شود و آن هم داستان مختص خود را دارد.
 
با توجه به هزینه‌های بالایی که تولید آلبوم برای تهیه‌کنندگان موسیقی دارد، معمولاً هزینه اموری نظیر تهیه آلبوم به صورت دی‌جی پک -که در مارکت موسیقی مجاز یک کار غیرعادی محسوب می‌شود- برعهده شخص خواننده است و به قول معروف خواننده باید این هزینه‌ها را از جیب پرداخت کند. اگر کمی منصف باشیم، چنین کاری هیچ سودی برای خواننده نخواهد داشت و فقط می‌تواند با هدف تکریم مخاطب انجام شود.
 
اگر ماشین حساب دم دست‌تان هست، رقم‌های عنوان شده در بالا را جمع و تفریق کنید تا متوجه شوید در ‌‌نهایت چه سودی به یک خواننده می‌رسد. با حسابی که ما انجام دادیم، در ‌‌نهایت از انتشار یک آلبوم (با چنین ویژگی‌هایی) چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان عاید خواننده می‌شود؛ آن هم در صورتی که تمام نسخه‌های آلبوم به فروش برسد و همه خود را ملزم به خرید نسخه اوریجینال بدانند.
 
اگرچه مدتی است که وضعیت خرید آلبوم‌های اوریجینال بهبود پیدا کرده، اما هنوز هم دانلودهای غیرقانونی آلبوم‌های موسیقی به شکل عجیبی رایج است و بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی ترجیح می‌دهند به جای پرداخت بهای آلبوم، آهنگ‌های خواننده مورد علاقه خود را از طریق اینترنت دانلود کنند.
 
لطفاً غر نزنید و مدام نگویید خواننده‌ها که این‌قدر پول در می‌آورند و دیگر نیازی به ۳هزار تومان بهای آلبوم ندارند! اگر کمی منصف باشیم و مثلاً نخواهیم تمام مشکلات اقتصادی امروز را به گردن خوانندگان پاپ بیندازیم، باید بپذیریم که درآمدی که خواننده‌هایی که تعداد کنسرت‌هایشان زیاد است (که تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد) چندان عجیب و غریب نیست و در واقع حق‌شان است. چرا که از بین ۷۰ میلیون نفر فقط همین تعداد هستند که توانسته‌اند با تلاش و پشتکار به چنین جایگاهی دست پیدا کنند و مخاطبین موسیقی را با خود همراه کنند.
 
به پاس زحمات شبانه‌روزی هنرمندان کشورمان بیاییم و از امروز دانلود نکنیم، لطفاً!