بی کلک

علی عبدالمالکی: این ته نامردی است!

تعداد کمی از خوانندگان رسمی تا کنون توانسته اند بدون ارائه هیچ آلبومی در بازار موسیقی, اقدام به برگزاری کنسرت کنند و «علی عبدالمالکی» یکی از آنها است.

بی کلک: او در طول این سالها و پس از اخذ مجوز رسمی فعالیت، مراحل تولید آلبوم خود را هم آغاز کرد. اثری که طرفداران عبدالمالکی مدتهاست که منتظر آن هستند و بالاخره پس از انتشار تیزر آن در روزهای گذشته نامش مشخص شد. به سراغ این خواننده رفتیم و دقایقی را گپ زدیم تا از جزئیات آلبوم «مخاطب خاص» مطلع شویم. علی عبدالمالکی درباره همکاری خود با مرحوم «مرتضی پاشایی» هم صحبت های جالبی را به میان آورد.

    *آلبوم چه زمانی منتشر خواهد شد؟
تاریخ انتشار آلبوم مخاطب خاص هنوز قطعی نشده ولی قطعا در همین اردیبهشت ماه خواهد بود. فکر می کنم اواخر این ماه بتوانیم اثر را در بازار توزیع کنیم.

    *عوامل تولید آلبوم چه کسانی هستند؟
«مهران عباسی»، «امیربهادر دهقان»، «معین راهبر»، گروه «پازل»، «فرشاد یزدی»، «مجید اصلاحی» و «کاووس حسینی» تنظیم کنندگان این مجموعه هستند. البته خودم هم در آلبوم وظیفه تنظیم را بر عهده داشته ام. «نرگس جعفری»، «زهرا عاملی»، «مریم اسدی»، «علیرضا مرتضی قلی»، «مهرزاد امیرخانی» و «امیر پیرنهان» هم در بخش ترانه ها حضور دارند.

    *همه آهنگسازی را هم خودتان انجام داده اید؟
ملودی چهارده قطعه از ساخته های خودم است و یک ملودی هم از زنده یاد «مرتضی پاشایی» داریم.

    *کمی جزئی تر در مورد بخش ترانه ها صحبت کنیم و اینکه همانند آثار گذشته خودتان است؟
مثل گذشته نیست زیرا بار ترانه ها بیشتر و از لحاظ کیفی بهتر شده است. سعی کرده ام تعادل را در این قسمت برقرار کنم و خدا را شکر پس از انتشار این اثر انرژی مثبت زیادی از مخاطبان دریافت کردم که امیدوارکننده بود. دیگر همه چیز دست خدا است و باید ببینیم چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

    *فکر می کنم در این مجموعه ترانه های مثبت بیشتری دارید. درست است؟
مخاطبان ما امروزه ترانه های عاشقانه را بیشتر دوست دارند. سعی کردم بیشتر ترانه هایی را انتخاب کنم که بار عاشقانه یا به قول شما مثبت دارند.

    *چه شد که اسم «مخاطب خاص» را انتخاب کردید؟
ایده این اثر حدود سه سال به ذهن من خطور کرد. با علیرضا مرتضی قلی ترانه این کار را نوشتیم و برای آلبوم هم انتخاب شد. یکی از آثاری است که خودم آن را دوست دارم و دیدم که این اسم، خاص است و به همین دلیل انتخاب کردیم.

    *شما در بخش ملودی با زنده یاد «مرتضی پاشایی» همکاری کردید. اما می خواهم بدانم چرا این موضوع را جنجالی و توضیحات زیادی پیرامون آن عنوان نکردید؟
نباید درباره این حضور جنجال به پا می کردم زیرا دیگر به یک سوءاستفاده تبدیل می شود. برخی همکاران از هر راهی، مرتضی را نردبان خود قرار می دهند و چنین رفتاری اصلا درست نیست و باید بگویم که این ته نامردی است!

    *اما فکر می کنم ارتباط زیادی هم با ایشان داشتید.
رفاقت من و مرتضی به سال ها قبل باز می گردد و با هم صمیمی بودیم. تا کنون درباره این موضوع صحبت زیادی انجام نداده ام و الان هم نمی خواهم دیگر روی این موضوع مانور بدهم. فقط امیدوارم که روحش شاد باشد.

    *سوال بزرگ طرفدارانتان این است که چرا پروسه انتشار اولین آلبوم رسمی شما طولانی شد؟ در حالی که چهار سال از زمانی که مجوز فعالیت رسمی را اخذ کردید می گذرد.
بیش از چهار سال است. ام اما اصلا طرفداران من انگار که یک جور دیگری هستند؛ ازهر لحاظ کاملا تفاوت دارند. خدا را شکر می کنم که پس از پنج شش سال هنوز هم در کنار من حضور دارند و با دلسوزی پیگیری و انتقاد می کنند. این واقعا برای هر کسی اتفاق نمی افتد و یکی از آرزوهای من بوده و هر روز خدا را شکر می کنم که هنوز هم طرفدارانم حضور دارند. اطمینان دارم که پس از انتشار آلبوم اتفاقات خوبی برای همه ما رخ می دهد.

    *سوال من بی پاسخ ماند! دلیل طولانی شدن انتشار آلبوم چه بود؟
برخی مشکلات باعث شد که انتشار این آلبوم طولانی شود. بعضی از موارد را نمی توان گفت و کلا قسمت این بود. هیچ کس دوست ندارد که چنین اتفاقی برایش رخ دهد. زمانی که خواننده ای اسم و رسمی پیدا می کند به قول معروف باید تا تنور داغ است بچسباند. سعی کردیم ولی آنقدر سنگ جلوی پای ما انداختند که زودتر نتوانستیم کارها را به اتمام برسانیم. تنها دلیل تلاش و پیگیری من هم طرفداران و دلگرمی آنها بود که بالاخره توانستیم کارها را تمام کنیم.

    *این شایعه که می گفتند در یک دوره مجوز شما باطل شده پس صحت نداشت؟
اصلا صحت ندارد و کذب محض است. از زمانی که به عنوان خواننده رسمی و مجاز، فعالیت خودم را ادامه دادم هیچ مشکلی نداشتم. از آن زمان چند اجرا در تهران برگزار کردم و برای برگزاری کنسرت به شهرهای مختلفی سفر داشتم. به امید خدا پس از انتشار آلبوم هم مجددا تور کنسرت ها را آغاز می کنیم.

    *حدودا یک سال و نیم قبل شنیدیم که ظاهرا یک آلبوم را جمع کرده اید و نزدیک به انتشار بوده اما آن را کنار گذاشته اید. دلیل این موضوع چه بود؟
من یک مجموعه را جمع کردم ولی دیدم که واقعا جوابگوی این همه مدت انتظار طرفداران نیست. به همین دلیل آن اثر را کنار گذاشتم و کار جدید را آغاز کردم. این اتفاق هم به طولانی شدن پروسه تولید و نشر آلبوم مخاطب خاص منجر شد.

    *پس از مخاطب خاص کاملا راضی هستید؟
سعی کردم همه مخاطبان را برای تولید این آلبوم در نظر بگیرم. کارهای حسی و شاد و اکتیو در این آلبوم داریم. برای انتخاب شعرها زمان زیادی صرف کرده ام و از تمامی دوستانی که ترانه ها را سروده اند صمیمانه تشکر می کنم. زیرا بهترین آثار خود را در اختیار من قرار دادند.

    *یک قانون درباره اغلب خواننده هایی که مجاز می شوند وجود دارد. آن هم اینکه آثار رسمی آنها دیگر همانند گذشته نیست و حس و حال کارهای قدیم را ندارد. این قانون تا چه درباره شما صدق خواهد کرد؟
من در زمان انتشار اینترنتی آثارم هم خط قرمزها را رد نمی کردم. اما الان باید با موسیقی روز و ایده ها و علایق مخاطبان بیشتری حرکت کنم. . شاید برخی از طرفداران قدیمی من آن سبک قدیمی کارها را دوست داشته باشند. همان شکل و شمایل را حفظ ولی با موسیقی روز تلفیق کرده ام. شاید یک مقدار تغییرات داشته باشم ولی همیشه احساس در کارهای من حرف اول را می زند.

    *به خاطر همین است که برخی از طرفدارانتان لقب سلطان احساس را به شما اطلاق می کنند؟
لقب سلطان برای خوانندگان بزرگی است که سالها قبل فعالیت می کردند. ما هنوز جوان هستیم. اگر سن ما بالا رفت و هنوز در سطح بالای موسیقی کشور حضور داشتیم و حق ما بود، شاید بتوان درباره این القاب صحبت کرد. الان خیلی خیلی زود است که بخواهند این مسائل را درباره جوان ها مطرح کنند. بزرگان زیادی هم در حال حاضر در موسیقی کشور وجود دارند که چنین القابی برازنده آنها است. نه تنها من بلکه سایر خواننده های جوان با این القاب فاصله زیادی داریم.

    *برای پس از انتشار آلبوم در زمینه برگزاری کنسرت چه برنامه هایی دارید؟
اولین کنسرت در تهران است. برنامه های خاص و ویژه ای را برای این کنسرت تدارک دیده ایم. باید سنگ تمام بگذاریم چون طرفداران تا الان تحمل کرده اند و از این به بعد با ما است گه راضی نگه شان داریم. در تلاش هستیم که اگر خدا بخواهد و مشکلی نداشته باشیم در فاصله یک ماه پس از انتشار آلبوم کنسرت را در تهران روی صحنه ببریم. سپس به شهرستانهای دیگر هم سفر خواهیم کرد.