بی کلک

پوست شما چه تیپی است؟ (+ راهنمای مراقبت)

پوست خشک, چرب و مختلط سه نوع تیپ پوستی هستند که مراقبت های خاص خود را می طلبند؛ بنابراین آگاهای از نوع پوست و روش مراقبت مناسب آن, امری ضروری است.

 

 

اگر پوست خشکی دارید
از آنجا که خشکی پوست مشکلات بیشتری ایجاد می کند, این افراد باید از پوست خود بیشتر محافظت کنند. از این رو رعایت نکته های زیر برای آنها ضروری است:
- شست و شوی روزانه را کم کنید زیرا هر اندازه بیشتر از محصولات شوینده استفاده کنید, خشکی پوست نیز بیشتر می شود. رطوبت و چرب نگاه داشتن پوست, از خشکی آن کاسته و مشکلات کمتری برایتان ایجاد می کند. از این رو بهتر است روزانه از کرم های مرطوب کننده ای که پایه چربی دارند استفاده کنید. کرم های مرطوب کننده بر دو پایه آب و چربی تولید می شوند که تنها انواعی از آنها که پایه چربی دارند, مناسب شماست.
- نوع شوینده ای که انتخاب می کنید اهمیت زیادی برای سلامت پوست تان دارد.
- افرادی که پوستی خشک دارند باید از صابون هایی که حاوی کرم هستند استفاده کنند. پن ها گزینه مناسبی هستند چراکه پوست را خشک نمی کنند.
- بخور و سونا پوست تان را خشک تر می کنند؛ بنابراین توصیه نمی شوند.
اگر پوست تان چرب است
پوست چرب کمتر در معرض آسیب های محیطی است و دیرتر دچار پیری می شود ولی این بدین معنی نیست که این نوع پوست نیاز به مراقبت ندارد. اگر پوست تان چرب است با رعایت نکته های زیر می توانید از آن محافظت کنید:
- پوست های چرب نیاز بیشتری به شست و شو دارند. شست و شو دو بار در روز توصیه می شود ولی شست و شوی بیشتر به پوست آسیب می رساند.
- شوینده هایی که پوست را خشک تر می کنند و بیشتر به صورت ژل هستند, مناسب ترند. این شوینده ها معمولا حاوی عصاره چای سبز هستند و چربی پوست را می گیرند. هرقدر چربی پوست بیشتر گرفته شود, احتمال ایجاد آکنه کمتر است.
- رفتن به سونا و بخور آب گرم نیز به این افراد توصیه نمی شود زیرا موجب باز شدن منافذ پوست شده و ترشح چربی را بیشتر می کنند و در این حالت احتمال بروز جوش بیشتر می شود. به گزارش بی کلک در کل بخور آب گرم برای هر نوع پوستی ممنوعیت دارد زیرا باعث افتادگی ماهیچه های صورت می شود. افرادی که تمایل به استفاده از بخور دارند, بهتر است از بخور سرد استفاده کنند.
- استفاده از مرطوب کننده هایی که پایه اصلی آنها آب است برای پوست های چرب مناسب است. این افراد باید از مصرف مرطوب کننده های چرب خودداری کنند زیرا چربی پوست شان تشدید می شود.
اگر پوست مختلط دارید
پوست مختلط؛ یعنی قسمتی از پوست چرب و قسمتی دیگر خشک است. چربی پوست بیشتر روی گونه ها و اطراف بینی و روی آن مشاهده می شود و ناحیه جانبی صورت خشک است. احتمال اینکه این افراد مشکلات بیشتری داشته باشند, بیشتر است زیرا اگر از کرم های مخصوص پوست خشک استفاده کنند منافذ پوست شان بیشتر باز و پوست قرمز می شود. اگر هم از ترکیباتی استفاده کنند که پوست شان را خشک تر کند, نواحی خشک صورت خشک تر می شود. به این افراد توصیه می شود از ترکیباتی استفاده کنند که پایه آب دارند و روزی یک بار پوست را با شوینده ملایم شست و شو دهند.
همشهری