بی کلک

چرا از رژیم غذایی نتیجه نمی گیریم؟

برای بعضی از افراد کاهش و کنترل وزن رویاست, به حدی که تصور می کنند آسمان به زمین بیاید و زمین به آسمان برود, یک گرم هم از وزنشان کم نخواهد شد. حالا اگر بشنوید که راه هایی برای سوزاندن آن وجود دارد چقدر خوشحال می شوید؟ اما گاهی اشتباهات رژیم غذایی کالری های سوزانده شده را باز می گرداند.

تا به حال چندبار تصمیم گرفته اید از همین شنبه رژیم غذایی سختی را شروع کنید و آسمان به زمین بیاید, دست از رژیم غذایی تان برنمی دارید؟ تا به حال چندبار رژیم های غذایی مختلف را امتحان کرده اید و باز هم به نتیجه نرسیده اید و از خودتان شکست خورده اید؟ یکی از گله های بیشتر افراد, ناتوانی در به نتیجه رساندن برنامه غذایی ای است که آن را آغاز کرده اند. در واقع آنها از بی ارادگی خود و از رژیم غذایی با برنامه غذایی عجیب و غریبی که انتخاب کرده اند, شکست می خورند. به نظرتان دلیل این امر چیست؟

رژیم سخت و کوتاه
رژیم غذایی هویج, رژیم غذایی خیار, رژیم غذایی سیب, رژیم غذایی و... کم نیستند رژیم های غذایی نامناسب و عجیب و غریبی که بسیاری افراد بدون تفکر و بدون توجه به نتیجه آن, آنها را رعایت می کنند. افرادی که رژیم های بسیار محدود به لحاظ تغذیه ای و رژیم های کوتاه مدت به لحاظ زمانی را انتخاب می کنند, اولین گروه در معرض خطر هستند.
این افراد ادعاها و وعده های کاهش سریع وزن را باور و تصور می کنند با رعایت این رژیم های غذایی وزن شان کاهش یافته و این کاهش وزن پایدار است اما آیا درست فکر می کنند؟
مسلما نه, اغلب این برنامه های غذایی چیزی جز مصرف میوه یا انواع سوپ ها نیست اما در این نوع رژیم ها کالری دریافتی به کمتر از هزار کالری در روز کاهش پیدا می کند. به همین ترتیب مطمئنا وزن تان هم کاهش خواهد یافت. اما زمانی که کالری بسیار محدودی دریافت می کنید, متابولیسم بدنتان بسیار کند خواهد شد. بنابراین وقتی دوره رژیم غذایی تان به پایان می رسد, بدن شما کالری ها را خیلی آهسته می سوزاند. به این ترتیب گرم هایی که از وزنتان کاهش یافته دوباره باز می گردد.
در واقع سلول های گرسنه شما با برداشته شدن فشار یک رژیم غذایی, غذاها را حتی بیش از نیازشان جذب کرده و دچار اضافه وزن می شوید. به همین دلیل بعد از قطع رعایت رژیم های غذایی سخت, بدن بیش از اندازه انرژی دریافت می کند.
شکست از میان وعده ها
شاید کالری دریافتی تان از وعده های اصلی را با دقت زیادی شمارش کنید, اما ریزه خواری های بین آنها چطور؟ خوردن یک بسته چوب شور همراه با گپ و گفت دوستانه, برش کوچکی از کیک در مهمانی وقتی یک فنجان چای یا قهوه داغ هم همراهش شود. وقتی همراه دوستان تان برای قدم زدن بیرون می روید, خوردن یک بستنی که به ظاهر کالری ندارد, باعث افزایش کالری دریافتی می شود. مواردی که اشاره کردیم, همگی نمونه هایی از دریافت کالری های شمارش نشده هستند؛ کالری هایی که می توانند باعث افزایش وزن شوند.
گاهی هم معده سیر است اما چشم سیر نشده است. در این شرایط هم فرد بیش از حد نیاز غذا می خورد. در این مورد هم کالری های اضافی وارد بدن می شوند بدون اینکه متوجه آنها باشیم. همه این ناپرهیزی های حساب نشده, می تواند کالری دریافتی تان را افزایش داده و یک رژیم غذایی دقیق و برنامه ریزی شده را خراب کند.