بی کلک

آسیب‌های طولانی شدن دوران مجردی

اراده خداوند برای زندگی انسان و دستورات وی مطابق دین مبین اسلام که دین فطرت و طبیعت است بر ازدواج، تسکین روحی و جسمی و بقای نسل است.

امروزه سن ازدواج به دلیل و عوامل مختلف رو به افزایش است که این عوامل یا می تواند از نظر اقتصادی باشد و یا شانه خالی کردن از مسئولیت. در جوامع غربی تجرد به شکل وحشتناکی رشد داشته است و به گفته محققان و روانشناسان یکی از علل افزایش جرم و جنایت در این جوامع است.

یکی از دلائل تاکید اسلام که دینی انسان ساز است بر امر ازدواج همین دوری از جرم و جنایت و گناه است ولی متاسفانه امروزه با تبلیغات منفی دشمنان جوانان به تجرد گرایش یافته اند و این بزرگترین هدف دشمن در جنگ نرمی است که علیه جوامع اسلامی به راه انداخته است که برای مقابله با این مسئله باید راهکاری اندیشیده شود.

ارتباط متقابل مجردی و آسیب های اجتماعی

عبدالله ابراهیمی، مسئول آموزش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی می گوید: با نگاهی به پرونده های قضایی و کیفری می بینیم که در بسیاری از آنها مجرد بودن وعدم تاهل نقش اساسی دارد چرا که خانواده خود بازدارنده ای برای جرم وآسیب های اجتماعی است.

وی عنوان می کند: امروزه برخی از کارشناسان غیر حرفه ای با تحت تاثیر قرار گرفتن از فرهنگ بیگانه می گویند که "در اغلب کشور‌های دنیا مرسوم است که فرد پس از رسیدن به سن قانونی زندگی مستقل و مجردی خود را در پیش ‌گیرد تا مستقل و متکی به نفس بار بیاید، رشد کند و بتواند بیاموزد چگونه از عهده اداره زندگی خود برآید. زیرا کسانی که زندگی مجردی را تجربه کرده‌اند از نظر اجتماعی افراد کارآمد تری بوده و بهتر می‌توانند در یک زندگی خانوادگی نقش ایفا کنند، با این وجود رفتار جامعه ما طوری است که جوان را سایه‌پرور و متکی به غیر بار می‌آورد"

وی ابراز می کند: متاسفانه این اظهار نظر ها ناشی از عدم اطلاع از اصول تربیتی اسلام و همچنین فرهنگ و روانشناسی است.

توصیه اسلام

ابراهیمی تاکید می کند: به خود متکی بودن، استقلال فکری داشتن ،اعتماد به نفس و دادن مسئولیت های اجتماعی به جوانان درکنار خانواده توصیه اسلام است.

مسئول آموزش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح می کند: دور کردن فرزندان در زمانی که بیشترین نیاز فکری و عاطفی را به مشاور دینی امین و دلسوزیعنی والدین دارند چه معنایی می تواند داشته باشد.

وی می افزاید: علاوه برآن فرزندان در طول زندگی خود استقلال و اتکا به خود را بارها در مدارس دانشگاه ها وسربازی در بستر ارتباط تربیتی پدر و مادر تجربه می کنند.

ابراهیمی اذعان می کند: علاوه بر آن امروز نیروی انتظامی و پلیس در تلاش است که معضل زندگی مجردی را که عاملی برای بسیاری از بزه های اجتماعی است به گونه ای حل کند.

وی ابراز می کند: حتی افرادی که دچار آسیب های اجتماعی می شوند چه متاهل و چه مجرد بوده خانواده خود را ترک و زندگی مجردی را انتخاب می کنند تا در پناه تجرد راحت تر و بدون هیچ مانعی به کارهای مجرمانه خود اقدام کنند.

تجرد عاملی برای فروپاشی خانواده ها

ابراهیمی می گوید: اینکه زندگی مجردی جرم و جنایت را افزایش می دهد واین نکته که افراد آسیب زده متاهل چه زن و چه مرد از خانواده فاصله می گیرند کاملا نشان می دهد که چرا برخی تلاش دارند که در جامعه اسلامی زندگی مجردی افزایش پیدا کند،شاید این راه را یکی از بهترین راه ها برای فروپاشی خانواده می دانند.

وی در ادامهخ بیان می کند: هیچکس نمی تواند نیاز های فطری انسان را انکار نماید انسان به ویژه جوانان نیاز های مادی ومعنوی فراوانی دارند که در جامعه باید تامین شود.

ابراهیمی با اشاره به نیاز عاطفی و جنسی در جوانان ابراز می کند: این دو نیاز در وجود جوانان بسیار شدید است و بهترین مسیر تامین این نیاز در پرتو خانواده میسر ااست چه در کنار والدین چه در کنار همسر تا آمادگی جسمی و روحی لازم برای جوان پیدا شود.

وی اظهار می کند: اگر این نیاز ها در پرتو خانواده تامین نشود و زندگی مجردی انتخاب شود بنیان خانواده ها نیز سست خواهد شد چرا که دختران مجرد با سنین مختلف درمقابل مردان متاهل و مجرد و بالعکس مردان مجرد در مقابل زنان متاهل و دختران،آن هم دراوج نیاز زمینه بسیار قوی را برای فروپاشی خانواده ها فراهم می کند.

عدم اهمیت ازدواج و کوتاهی در اصول دینی

مسئول آموزش سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی می افزاید: جوانان و دخترانی که زمینه ازدواج را دارند اما اهمیتی به تشکیل خانواده نمی دهند در این امر مقصر بوده و این کوتاهی در اصول دینی محسوب می شود.

وی تاکید می کند: جوانان حتی اگر بتوانند خود را از آسیب ها دور نگه دارند، در مقابل نفر دیگری که می تواند به عنوان همسر از آسیب ها ی فردی و اجتماعی دور بماند، مسئول هستند.

سن ازدواج از شاخصه های سلامت جامعه

علی غیاثی، کارشناس ارشد روانشناسی می گوید: سن ازدواج یکی از شاخصه‌ های مهم برای ارزیابی میزان سلامت و بهداشت جسمی و روانی افراد یک جامعه محسوب می‌شود.

غیاثی عنوان می کند: در کشور ما که هنجارهای دینی نزد عموم مردم از مطلوبیت خاصی برخوردار است و جوانان بخش غالب جمعیت را تشکیل می‌دهند، این ارزیابی در حوزه اخلاق اجتماعی و روحیه جمعی نیز مطرح می شود.

وی با بیان اینکه سن ازدواج، سن تمایل است می افزاید: در جوامع امروزی سن ازدواج از سن بلوغ جسمی فاصله گرفته است و این شروع بسیاری از مشکلات است.

این روانشناس تصریح می کند: جوامع غربی این خلا زمانی یا در حقیقت دوره بحرانی را با روابط آزاد جنسی می‌پوشانند اما جامعه دینی ما چنین راهکاری را قبول نمی کند.

وی عنوان می کند: در چنین شرایطی، آشکار شدن آسیب‌های دوره بحرانی امکان پذیر است چرا که نه می‌توان مطابق راهکار دینی، سن ازدواج را به دوران بلوغ نزدیک کرد و نه شرایط فرهنگی و اجتماعی دنیای معاصر اجازه می‌دهد جامعه در شرایطی سالم با افزایش سن ازدواج کنار بیاید.

تجرد طولانی ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی

غیاثی ابراز می کند: در عمل نیز نزدیک شدن سن ازدواج به مرز دهه سوم زندگی، پیامدهای رفتاری و روانی وحشتناکی برای جامعه امروزی به دنبال دارد.

وی با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در این زمینه، اظهار می کند: این پژوهش ها از رابطه افزایش سن ازدواج و رواج تجرد با مفاسد و آسیب‌های اجتماعی حکایت می‌کنند.

این روانشناس تاکید می کند: جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران دائما در این باره هشدار داده و عنوان می کنند که از منظر روان‌شناسی، تجرد طولانی مدت ریشه بسیاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی است.

علی اکبر مرادیان، کارشناس مسائل دینی می گوید: خویشتن داری فرمان خداوند متعال برای فردی است که به هر دلیل توانایی ازدواج ندارد و جنبه‌ای موقت یا استثنایی دارد و هرگز یک راهکار عمومی برای اداره جامعه دینی محسوب نمی‌شود.

وی ابراز می کند: در این باره توسلی به آموزه‌های دینی مبنی بر خویشتن داری تنها گزینه پیش روست که باز هم به دلیل شرایط فرهنگی روز و حاد بودن آسیب‌ها، تاخیر در ازدواج به صورت عمومی و گسترده راه به جایی نمی‌برد.

خویشتن داری دستور قرآن در دوران تجرد

مرادیان اظهار می کند: از زاویه دیگری نیز می‌توان به این مساله نگاه کرد که اراده خداوند برای زندگی انسان و دستورات وی مطابق دین مبین اسلام که دین فطرت و طبیعت است بر ازدواج، تسکین روحی و جسمی و بقای نسل است.

وی بیان می کند: دستور ارزشمند خویشتن داری که برای جلوگیری از آغشته شدن فطرت فرد به بی‌مبالاتی و گناه است نباید با یک راهکار دائمی اشتباه گرفته شود.

اشکذری جوان 35 ساله ای که دو سال از ازدواجش می گذرد می گوید: نمی خواهم بگویم پسر بدی بودم ولی چون مسئولیتی بر گردنم نبود نتیجه 10 سال کارکردنم را در مسافرت ها و در دوستس های بی مورد هدر دادم.

وی عنوان می کند: چون کار می کردم و در آمد مستقلی داشتم برای خودم خانه مجردی هم گرفته بودم تا هر وقت دوستانم می خواهند به دیدنم بیایند با برخورد پدرم روبرو نشوم.

اشکذری ابراز می کند: همین خانه مجردی و رفیق بازی باعث شد به مواد مخدر و مشروبات الکلی روی بیاورم که خوشبختانه پدرم به موقع به فریادم رسید و نگذاشت بیش از آن در منجلابی که خودم درست کرده بودم غرق شوم.

قرآن کریم بلوغ را سن ازدواج دانسته و از آن با تعبیر بلوغ نکاح یاد می‌کند. روایات ائمه و تفاسیر مختلف نیز بر همین موضوع تاکید می کند سن ازدواج، سن تمایل است و در صورت نیاز اگر ترک آن موجب گناه ‌شود، ازدواج واجب می‌شود اما در جوامع امروزی سن ازدواج از سن بلوغ جسمی فاصله گرفته است و این شروع بسیاری از مشکلات است.

باید برای جلوگیری از خیلی از بزه های اجتماعی و آسیب های اخلاقی از راهکار هایی که اسلام معرفی کرده است استفاده کرد و در این راه کمک و یاری خانواده ها و آگاهی بخشیدن به مردم از طریق مسئولان امری ضروری است.

منبع: صبح توس