بی کلک

افزایش تمرکز با 20 توصیه مفید و كارآمد

برگرفته از ایسنا: متخصصان روانشناسی می‌گویند هر چند تقویت قدرت تمركز كار نسبتا دشواری است اما غیرممكن نیست.

توصیه‌های مفید و كارآمد برای كمك به افزایش قدرت تمركز و كاهش آشفتگی ذهنی عبارتند از :

20 راه افزایش تمرکز

ذهن انسان طوری نیست كه بتواند با هرج و مرج‌های فضای اطراف خود براحتی مقابله كند چون هر یك از حواس هر لحظه محركی را از دنیای بیرون دریافت می‌كنند و همین روند، تمركز انسان را براحتی مختل می‌كند.

1 - محیط مناسبی را برای كار كردن انتخاب كنید

فضایی كه در آنجا كار می‌كنید نقش مهمی در افزایش تمركز دارد. فضاهای راحت و دلچسب تاثیر فوق‌العاده در ایجاد تمركز كامل دارند.

2 - افكار خود را كنترل كنید

كلید افزایش تمركز این است كه اجازه ندهید افكار خودآیند و بی‌ربط به ذهنتان رسوخ كرده، آن را آشفته سازد. وقتی این افكار به ذهنتان خطور كردند به آنها توجه نكنید و برای تمركز فعال روی كار اصلی خود بیشتر تلاش نمایید.

3 - یك برنامه زمانی مشخص و منطقی داشته باشید

زمان‌بندی مناسب برای انجام كارها باعث ایجاد تعادل بین وقت كار و تفریح می‌شود و به آرامش ذهنی كمك می‌كند. در این حالت قدرت ذهن برای مقابله با عوامل آشفته‌كننده بیشتر می‌شود.

4 - هرگز منفی نباشید

هرگز نگویید كه نمی‌توانم تمركز كنم. این اظهارات منفی تمركز كردن را دشوارتر می‌سازد چون ذهن خود را روی عدم توانایی، متمركز می‌كنید.

5 - چند كار را همزمان با هم انجام ندهید

در این وضعیت هرگز نمی‌توانید روی یك كار متمركز شوید. یك كار را تمام كنید و بعد سراغ كار بعدی بروید.

6 - صداهای اضافی را حذف كنید

صداهای اضافی در محیط كار تمركز مناسب را تقریبا غیرممكن می‌كند و حذف آنها بسیار مهم است.

7 - رژیم غذایی مناسب و ورزش متعادل اثر زیادی در افزایش تمركز دارد

كمبود ریزمغذی‌های ضروری موجب خستگی و آشفتگی ذهنی می‌شود. خوردن مغز خشكبار، ویتامین E و میوه‌ها برای بهبود تمركز مفید است.

8 - وظیفه خود را خوب درك كنید

تردید داشتن درباره كاری كه باید انجام دهید تمركز كردن روی آن را دشوار می‌سازد.

9 - به احساس تعلل در كار كردن غلبه كنید

وظیفه خود را به تعویق نیندازید و تصمیم بگیرید كه تا كار خود را طبق برنامه زمانی انجام نداده‌اید، صندلی خود را ترك نكنید.

10 - زمانهای بازدهی و كارآیی بیشتر با مشخص كنید.

مواقعی را كه بیشترین بازده كاری را در طول 24 ساعت شبانه‌روز دارید مشخص كنید. برای افراد مختلف این ساعات متفاوت است؛ پس ابتدا ساعت بیشترین بازده كاری مخصوص خود را پیدا كرده و سعی كنید كارهای سخت‌تر را كه جذابیت كمتری برایتان دارند در این ساعت‌ها انجام دهید.

11 - مثبت باشید

وقتی نیاز به تمركز دارید مدام به خود یادآوری كنید كه بخوبی می‌توانید تمركز كنید. این تكرار لفظی واقعا توانایی تمركز را در شما افزایش می‌دهد.

12 - وظایف را تقسیم‌بندی كنید

كارهایی كه آغاز و پایان مشخصی ندارند تمركز شما را مختل می‌كنند. اگر پروژه بزرگی را باید انجام دهید مسیر انجام آن را مشخص كنید و با تقسیم‌بندی مناسب كارها تمركز خود را افزایش دهید.

13 - نقش تمرین را فراموش نكنید.

تمرینات بدنی افزایش‌دهنده تمركز را انجام دهید چون ورزش كردن به طور معمول تمركز از دست رفته را با بهبود هماهنگی بین ذهن و بدن، بازمی‌گرداند.

14 - مراقبه كنید

هر چند مراقبه درمان نیست اما می‌تواند تمرینی بسیار مفید و موثر برای تقویت حافظه و كنترل ذهن باشد كه بتدریج قدرت تمركز را بالا می‌برد.

15 - آرام باشید

خود را به منظم بودن مقید كنید تا از زمان‌های بیشتری استفاده موثر نمایید. با وظایف كوچك‌تر شروع كنید اما اگر در ابتدا براحتی قادر به تمركز نبودید ناامید نشوید؛ به همان كار كوچك بچسبید تا كم‌كم آرام‌تر شده و تمركزتان بیشتر شود.

16 - مغز خود را تعمیم دهید

اگر نمی‌توانید بیش از چند ثانیه روی موضوعی متمركز شوید، به محض آن كه حواستان پرت شد، دوباره همان موضوع را در ذهن خود نگه دارید و به آن توجه كنید. با این تمرین ذهن را آموزش می‌دهید كه بتواند برای مدت طولانی‌تری روی یك مطلب ثابت شود.

17 - مهلت انجام كار را مشخص كنید.

برای تقویت تمركز، تعیین مهلت‌های مشخص برای انجام كار، بسیار خوب است و كاربرد زیادی دارد.

18 - به اندازه كافی بخوابید.

خواب كافی و منظم از عوامل موثر در تقویت قدرت تمركز است.

19 - استقامت كنید

اگر در ابتدای تمرینات احساس كردید پیشرفتی در تقویت تمركز خود نكرده‌اید، هرگز ناامید نشوید و ادامه دهید. هر هفته با تمرینات كوچك شروع كنید و موفقیت‌های كوچك را به یاد بسپارید.

20 - نیازهای خود را مدیریت كنید

قبل از آغاز هر كاری مطمئن شوید تمام كارها و وسایلی را كه به آنها نیاز دارید مرتب و آماده كرده‌اید. این كار به كاهش حواس‌ پرتی در حین كار كمك می‌كند.