بی کلک

تمامی راهکارهای کنترل فشار خون بالا

به گزارش خبرگزاری ایسنا - یک کارشناس تغذیه گفت: فشار خون بالا به حالتی گفته می‌شود که فشار سیستولیک بیش از 140 میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک بالای 90 میلی‌متر جیوه باشد و این...

در حالی است که فشار خون نرمال را حدود 120 بر روی 80 میلی‌متر جیوه در نظر می‌گیرند!

اعظم شمشیری اظهار کرد: پرفشاری خون، بیماری مزمنی است که در صورت عدم درمان می‌تواند مشکلاتی از قبیل نارسایی کلیوی، نارسایی قلبی، بیماری‌های مزمن قلبی و همچنین سکته قلبی را ایجاد کند. این عارضه در سنین جوانی، مردان را بیشتر از زنان مبتلا می‌کند؛ اما با افزایش سن، میزان درصد ابتلا به این بیماری در زنان بیشتر از مردان می‌شود.

این کارشناس تغذیه به افراد مبتلا به فشار خون توصیه کرد: مصرف آب سالم و گوارا را به میزان قابل توجهی در روز توصیه می‌شود. یک لیوان آب میوه با اندکی پودر ویتامین C رقیق شده، موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگ‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه‌ شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نان‌های سبوس‌دار به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید. مصرف قند و شکر و سایر فرآورده‌های تهیه شده از آنها مثل نوشابه‌ها، مربا، ژله، شکلات، کیک‌ها و شیرینی‌ها را محدود یا حذف کنید.

شمشیری افزود: تحقیقات ثابت کرده است که کودکان پیش‌ دبستانی که هر روز چهار وعده میوه و سبزی و دو وعده لبنیات مصرف می‌کنند، در نوجوانی فشار خون پایین‌تری نسبت به سایر افراد دارند و در اصل احتمال ابتلا به حمله قلبی، سکته و سایر بیماری‌های ناتوان‌کننده در افرادی که زودتر به فشار خون مبتلا می‌شوند، بیشتر است.

وی گفت: سعی کنید غذا را کامل بجوید و حتما غذای خود را در محیطی آرام و به دور از استرس و تشنج میل کنید. با اجتناب از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد، اعمال هضمی را بهبود ببخشید و هر نوع نوشیدنی را همراه با غذا و در کنار غذای اصلی به دلیل تداخل در هضم محدود کنید.

مسوول اطلاع‌رسانی واحد مدیریت غذای معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: از مصرف غذاهای سرخ‌کرده یا غذاهایی که در درجه حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می‌شوند، خودداری کنید و به خاطر داشته باشید که استفاده چند باره از روغن‌های آشپزی عاملی در بالا بردن فشار خون است. از مصرف مواد حاوی افزودنی‌ها و غذاهای فرایند شده که حاوی مقدار زیادی نمک و ادویه‌ها هستند مثل انواع سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی، شورها، ترشی‌ها و چاشنی‌های کارخانه‌ای جدا خودداری کنید.

وی تصریح کرد: یک ساعت پس از صرف غذا قهوه و چای ننوشید. چای و شکلات را محدود کنید و به جای آنها از چای و دم کردنی‌های گیاهی مثل گل گاوزبان استفاده کنید، از مصرف نمک و غذای پر نمک و ادویه بپرهیزید و از پیاز و آب‌لیموی تازه استفاده کنید.

شمشیری ادامه داد: موادی مانند کره، خامه، مارگارین، دنبه، سس‌ها و روغن‌های جامد را از برنامه غذایی حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون، روغن‌های گیاهی مایع و روغن‌های گیاهی مایع و روغن ماهی استفاده کنید.

وی توصیه کرد: مغزها و دانه‌های گیاهی مثل گردو حاوی مواد مغذی بی‌شماری هستند. می‌توانید از آنها در رژیم غذایی روزانه بهره ببرید. استفاده از آنها در سالادها به خوش‌طعم و مقوی کردن آنها کمک شایانی می‌کند. حداقل سه بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌های قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.

این کارشناس تغذیه افزود: از استرس بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌کند، استرس و عصبانیت است. هر روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید که کار کردن بی‌وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی شما وارد خواهد آورد. حتی اگر عادت به خوابیدن در میانه روز ندارید، برای دقایقی چشم‌ها را روی هم گذاشته و به استراحت بپردازید و در نهایت به جای نمک از گلپر، آویشن، نعناع خشک و کنجد استفاده کنید.

شمشیری اظهار کرد: لازم است مصرف غذاهای شور (گوشت نمک‌سود شده، کنسروی، همبرگری، سوسیس و کالباس، سبزی‌های کنسرو شده، کراکرها، چیپس، پفک، خیارشور، ماهی‌های شور و دودی، سوپ‌های آماده، ترشی، آجیل شور و مانند آن) کاهش یابد. عنصر کلسیم نیز در کاهش فشار خون نقش دارد بنابراین دریافت کافی کلسیم از طریق مصرف منابع غذایی آن به ویژه شیر و فرآورده‌های لبنی کم‌چرب و پروبیوتیک توصیه می‌شود.

مسوول اطلاع‌رسانی واحد مدیریت غذای سازمان غذا و داروی خوزستان توصیه کرد: مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب اشباع و کلسترول (گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، زرده تخم‌مرغ، چربی‌های حیوانی، مارگارین، روغن‌های جامد، کره) در برنامه غذایی روزانه کاهش یابد.

وی گفت: در هنگام خرید مواد غذایی آماده مانند انواع کنسروها، بسیاری از سس‌ها، انواع شورها، ترشی‌ها و تنقلات بسته‌بندی یا بوداده مانند چیپس، پفک و .. به میزان سدیم آن توجه کنید.