بی کلک

درمان‌های طبیعی و گیاهی برای خشکی پوست در فصل سرما

کم نیستند خانم هایی که هر روز با مشکل خشکی پوست شان دست و پنجه نرم می کنند و با وجود استفاده از انواع کرم, لوسیون, ماسک و... یا به هیچ نتیجه ای نمی رسند و یا اینکه این نتیجه مقطعی است و با قطع مصرف داروها و محصولات آرایشی و بهداشتی پوست شان مثل قبل خشک می شود.

 

اگر شما هم جزو این افراد هستید بد نیست که توصیه های متخصصان طب سنتی را امتحان کنید؛ به ویژه حالا که در فصل پاییز قرار داریم و میزان خشکی پوست در این فصل به بیشترین حد ممکن می رسد و حتی افرادی که پوست معمولی یا حتی چرب دارند هم ممکن است دچار خشکی پوست صورت, دست و پا شوند.
در طب سنتی دلایل متفاوتی برای خشکی پوست مطرح می شود؛ از نوع مزاج گرفته تا بیماری های پوستی مختلف و کمبود آب بدن و... اما نکته مهم این است که برای رفع این مشکل باید قدم به قدم پیش رفت؛ به عنوان مثال اگر پوست تان خیلی خشک و خشن است و گاهی هم ترک می خورد باید ماسک روغن زیتون و تخم مرغ را امتحان کنید.

 

 

طرز تهیه ماسک تخم مرغ و روغن زیتون
یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک زرده تخم مرغ مخلوط کنید و آن را روی پوست قرار دهید اما هرگز نباید سفیده تخم مرغ را داخل ماسک بریزید چرا که خشکی پوست را تشدید می کند. بعد از گذشت 30 دقیقه صورت تان را با شیر و در مرحله بعدی با آب ولرم بشویید و پس از خشک کردن صورت, پوست تان را با روغن بادام شیرین چرب کنید تا هم نرم و خوشبو شود و هم جلوی بروز چروک های پوستی عمیق را بگیرید. در عین حال, یادتان باشد استفاده از این ماسک و روغن دو تا سه بار در هفته و به مدت 5 تا 6 ماه, مشکل خشکی پوست را برای همیشه حل می کند.
جنگ گل ختمی و نشاسته با کویر پوستی
متخصصان طب سنتی می گویند اگر به تازگی دچار خشکی پوست شده اید باید به عطاری مراجعه کنید و مقداری گل ختمی و نشاسته بخرید و اکسیر مخصوص خودتان را بسازید.
کافی است 4 قاشق غذاخوری گل ختمی پودر شده, دو قاشق غذاخوری پودر نشاسته و چند قطره شیر پرچرب را با هم مخلوط کنید تا به شکل یک ماسک خمیری در بیاید. حالا این خمیر را هر روز به مدت 20 دقیقه روی صورت تان قرار دهید که بعد از 10 روز مشکلی به نام خشکی پوست نخواهید داشت.
روغن بادام علیه خارش های پوستی
یکی از مهمترین مشکلات افرادی که پوست خشکی دارند این است که گاهی پس از استحمام دچار ترک های پوستی و خارش به ویژه در ناحیه صورت, آرنج, زانو و قوزک پا می شوند. برای درمان این مشکل باید بلافاصله پس از حمام و زمانی که پوست حالت نیمه مرطوب دارد آن را با روغن بادام چرب کید.
بعضی از افراد به این روغن گیاهی حساسیت دارند و دچار اگزما می شوند. بنابراین قبل از استفاده مقدار بسیار کمی از آن (به اندازه یک نخود) را روی پوست دستتان امتحان کنید و اگر پس از چند ساعت دچار قرمزی و خارش و التهاب نشدید می توانید بدون هیچ محدودیتی پوست تان را با روغن بادام چرب کنید و از شر خشکی ها خلاص شوید.
جادوی روغن جوانه گندم
به گفته حکمای طب سنتی اگر خشکی پوست تان همیشگی نیست و فقط پس از حمام یا در فصول خشک سال دچار این مشکل می شوید باید سراغ روغن جوانه گندم بروید. البته این روغن به تنهایی بسیار چسبناک است؛ بنابراین توصیه می شود پیش از مصرف مقداری از آن را با روغن بادام شیرین مخلوط کنید و پس از حمام روی پوست تان بمالید. روغن جوانه گندم در درمان ریزش مو و رفع شوره سر نیز موثر است.

 

 

عسل درمانی کنید
در طب سنتی ایرانی, هندی و چینی توصیه های بسیار زیادی درباره خواص عسل مطرح شده است و یکی از مهمترین آنها درمان خشکی پوست به ویژه پوست صورت با ماسک عسل و روغن بادام است. برای تهیه این ماسک باید 2 تا 3 قاشق غذاخوری عسل طبیعی را با 3 تا 4 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا کمی گرم شود. سپس این ترکیب را از روی حرارت بردارید و 10 قطره اسانس بابونه به آن اضافه کنید و آرام هم بزنید تا خنک شود. این ماسک باید به مدت 30 دقیقه روی صورت تان بماند تا هم خشکی پوست را از بین ببرد و هم رطوبت کافی به پوست برساند و از خشکی مجدد پیشگیری کند.
سراغ خرمالو بروید
درمانگران طب سنتی می گویند برای درمان خشکی پوست در پاییز و زمستان باید از میوه های فصل کمک بگیرید. کافی است یک عدد خرمالوی رسیده و له شده را با یک قاشق روغن زیتون مخلوط کنید تا به حالت خمیری شکل دربیاید. سپس این ماسک میوه ای را روی پوست تان بگذارید و بعد از گذشت 20 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. استفاده از این ماسک میوه ای دوبار در هفته تاثیر بسزایی در مرطوب شدن پوست دارد.
بخور نعنا را امتحان کنید
اگر از خشکی پوست خود رنج می برید و اهل بخورهای گیاهی هستید می توانید از بخور نعنا استفاده کنید. کافی است مقداری برگ نعنا را داخل یک ظرف آب جوش بریزید و صورت تان را به مدت 15 دقیقه روی ظرف نگه دارید. استفاده از بخور نعنا دوبار در هفته نه تنها خشکی پوست را رفع می کند بلکه مانع از بروز آن در فصل پاییز و زمستان می شود.
به روغن نارگیل سلام کن!
بسیاری از افراد بر این باورند بهترین روش خلاصی از شر موهای خشک و وزوزی, چرب کردن آنها با روغن نارگیل است اما آیا می دانستید این روغن خشکی پوست را هم از بین می برد؟ بنابراین اگر هر روشی را برای درمان خشکی پوست امتحان کرده اید اما نتیجه نگرفته اید به شما پیشنهاد می کنیم مخلوط روغن نارگیل و شیر پرچرب را امتحان کنید. به این ترتیب که یک ساعت پیش از حمام پوست صورت و بدن تان را با این مخلوط چرب کنید و اجازه دهید مواد به خوبی در پوست نفوذ کند و سپس با آب ولرم دوش بگیرید. فراموش نکنید روغن نارگیل علاوه بر مرطوب کردن پوست از شل شدن پوست پیشگیری می کند و بروز چروک های پوستی را به تاخیر می اندازد.
سیب زمینی بی خاصیت نیست!
شاید پوست شما کمی خشک باشد اما حال و حوصله هم نداشته باشید ماسک درست کنید یا به کمک روغن های گیاهی ترکیبی پوست تان را ماساژ دهید. جای نگرانی نیست. برای رفع همین خشکی ناچیز هم در طب سنتی راهکارهای مفید اما ساده ای توصیه شده است که مخصوص آدم های تنبل یا گرفتار است. کافی است یک سیب زمینی متوسط را پس از آب پز کردن له کنید و روی صورت تان قرار دهید. اگر هم بتوانید مقداری شیر به سیب زمینی اضافه کنید که عالی می شود!
درمان سیاهی دور چشم
هر چند استفاده از خمیر سیب زمینی یکی از بهترین توصیه ها برای افزایش شادابی و لطافت پوست صورت است اما براساس توصیه های متخصصان طب سنتی سیب زمینی می تواند تیرگی دور چشم را هم از بین ببرد؛ مشکلی که بسیاری از خانم ها با آن مواجه اند. بنابراین اگر علاوه بر پوست خشک از تیرگی دور چشم رنج می برید, می توانید یک عدد سیب زمینی خام را حلقه حلقه کنید و به مدت 20 دقیقه روی چشم هایتان بگذارید. اگر این کار را دو ماه و هفته ای دوبار انجام دهید از شر این مشکل خلاص خواهید شد.
همشهری