بی کلک

رازهای زیبایی پوست که متخصصان پوست و مو به شما نمی گویند

این روزها تبلیغات مختلف درباره خدمات زیبایی و درمانی پوست و مو فراوان است. در گوشه و کنار مطب ها یا در میان بروشورهای مختلف خدمات ریز و درشت زیادی را می بینید که شاید حتی اسمشان هم تا به حال به گوش تان نخورده باشد.

درست است که فناوری پیشرفت کرده اما شما باید باهوش باشید و فریب تبلیغات را نخورید. با این حال, متخصصان پوست و مو با یک نگاه می توانند متوجه شوند که شما چگونه از پوست و موهایتان مراقبت می کنید اما شاید کمتر فرصت یک گفت و گوی مفصل بین شما و آنها موقع یک ویزیت ساده پیش بیاید. بنابراین در اینجا رازهایی را به شما می گوییم که کمتر پیش می آید از زبان متخصصان پوست و مو بشنوید چون معمولا فرصت نمی شود. پس این اسرار را بدانید و البته خودتان هم برای پیدا کردن ناگفته های دیگر تلاش کنید.

صورت تان را داخل بالش فرو نبرید
شاید عادت دارید هنگام خواب سر و صورت تان را داخل بالش فرو ببرید اما وقتی بفهمید که این عادت چه ایرادی دارد, به احتمال زیاد از همین امروز آن را ترک می کنید. واقعیت این است که این شکل خوابیدن شما را زودتر از موعد پیر می کند. چرا؟ چون چین و چروک ها زودتر روی صورت تان ظاهر می شوند. این نکته ای است که کمتر متخصصی در مطبش آن را به شما می گوید. پس این توصیه را جدی بگیرید و از همین امروز به پشت بخوابید. شاید این مدل خوابیدن باعث شود که کمی خروپف کنید اما بهتر از این است که صورت تان پیر و شکسته به نظر برسد. برای اینکه راحت تر به خواب بروید می توانید یک بالش کوچک را زیر زانوهایتان قرار دهید تا شکل خوابیدن شما درست تر باشد.
صابون همیشه خوب نیست
ممکن است طبق یک باور عمومی به این فکر کنید که صابون ماده شوینده خوبی است که برای پوست شما فواید زیادی دارد. در صورتی که صابون برای پوست تان همیشه مفید نیست.
این موضوع هم رازی است که باید آن را بدانید. در واقع اگر پوست شما خشک و حساس است صابون نه تنها دوست شما نیست, بلکه می تواند یک دشمن موذی هم به حساب بیاید. صابون سبب خشکی بیشتر پوست شما می شود و این موضوع به ویژه در سرمای زمستان آزار دهنده تر است. پس اگر پوست شما حساس و آسیب دیده است آن را به کمک ژل های شست و شوی صورت تمیز کنید یا از پاک کننده های آب رسان کمک بگیرید.
قبل از خواب صورت تان را تمیز کنید
متخصصان می گویند بهتر است شب ها به کمک محلول هایی پوست تان را تمیز کنید. پزشکان بیشتر این توصیه را درباره افرادی به کار می برند که پوستی چرب دارند چون با تمیز کردن از آکنه و جوش های صورت در امان می مانند, در صورتی که اگر شما پوست معمولی دارید, باز هم لازم است که قبل از خواب پوست تان را کاملا تمیز کنید.
اما شاید از خودتان بپرسید که اگر این کار را انجام ندهید مگر چه اتفاقی می افتد؟ در این صورت هر آنچه در طول روز روی صورت شما نشسته, روی پوست و دیگر اجزای صورت تان قرار می گیرد.
اگر بیشتر شب ها خسته تر از آن هستید که بخواهید دوش بگیرید یا صورت تان را با آب و صابون بشویید, توصیه می شود یک محلول پاک کننده داشته باشید. چند دقیقه زمان بگذارید تا پوست شما از آلودگی های روزانه دور بماند.

از آینه های ذره بینی استفاده نکنید
بسیاری از خانم ها داخل کیف یا روی میز آرایشی شان آینه هایی دارند که به آنها به اصطلاح «آینه های ذره بینی» می گویند.
این آینه ها اجزای صورت را بزرگتر از معمول نشان می دهند اما اشکال شان چیست؟ ایراد این آینه ها این است که شما را نسبت به وضعیت پوست تان حساس می کنند.
جوش های سرسیاه را بزرگتر از معمول می بینید و شاید با انگشت آنها را فشار دهید. این کار برای زیبایی پوست شما اصلا خوب نیست و می تواند دستکاری های وسواس گونه ای را به همراه داشته باشد. پس خودتان را در آینه های معمولی نگاه کنید.
هر هفته یک دکتر نروید
وقتی تصمیم می گیرید برای رفع مشکلات یا بیماری های پوست و مو اقدام کنید, باید بدانید که همه پزشکان درباره یک مشکل اظهار نظر یکسانی ندارند. شاید یکی به شما توصیه کند که لیزر درمانی بهتر است و دیگری معتقد باشد که میکرودرم برای شما گزینه بهتری است.
به هرحال در نهایت این خودتان هستید که باید برحسب گفته ها و شنیده ها تصمیم بگیرید و البته موجودی جیب تان را هم بسنجید.
اما نکته مهم این است که اگر به یک پزشک متخصص با دانش اعتماد کنید و حتی اگر دفعه اول نتیجه نگرفتید, دوباره پیش همان پزشک بروید, بهتر نتیجه می گیرید تا اینکه از این دکتر به آن دکتر بروید و هر بار یک برنامه درمانی را از نو شروع و بعد هم رها کنید.
ورزش سنگین را کنار بگذارید
همه ما می دانیم که ورزش برای سلامت بدن مفید است. درست است که ورزش در تناسب اندام تاثیر زیادی دارد اما ورزش همیشه هم شما را جوان نشان نمی دهد. در واقع افراد بالای 40 سالی که لاغر هستند و زیاد ورزش می کنند, در زیر پوست شان لایه چربی بسیار کمی دارند.
در نتیجه در مقایسه با افراد دیگر پیرتر به نظر می رسند. بنابراین توصیه می شود افراط و تفریط را کنار بگذارید و در ورزش کردن هم تعادل را رعایت کنید.
راحت اعتماد نکنید
گاهی اوقات در آرایشگاه ها یا بعضی داروخانه ها, تبلیغاتی درباره یک برند خاص دیده می شود و شاید بعد از مطالعه بروشورها  به این نتیجه برسید که چه محصولات خوبی هستند اما در این مرحله باید حواستان خوب جمع باشد.
به هر حال ممکن است محصولاتی که در مطب بعضی پزشکان استفاده می شود در مقایسه با دیگر محصولات بازار مزیت قابل توجهی داشته باشند.
پس قبل از خرید محصولات مختلف کمی تحقیق کنید. حتی می توانید با جستجوی اینترنتی هم اطلاعات خوبی به دست آورید.
از داروهای گران قیمت شروع نکنید
گاهی بعضی مشکلات کوچک و بی اهمیت پوست و مو به کمک درمان های خانگی به راحتی برطرف می شوند. هر شخصی می تواند به کمک بعضی ماسک های خانگی و تغییر در رژیم غذایی پوست درخشان تری داشته باشد. کافی است میوه و سبزیجات رژیم غذایی اش را افزایش دهد و چای سبز بنوشد چون همه اینها بهترین منابع آنتی اکسیدان هستند. کار آنتی اکسیدان ها این است که از پوست شما در مقابل اشعه های ماوراء بنفش خورشید محافظت می کنند.
سیاهی دور چشم ها ربطی به بلوغ ندارد
سیاهی دور چشم چندان ارتباطی با سن بلوغ ندارد. ارث, نامنظمی های هورمونی و چاقی سه زمینه اصلی تیرگی چین های عمیق بدن هستند. بعضی از افراد پس از بلوغ و به دلایل مختلف چاق می شوند و بیشتر اوقات عادت ماهیانه نیز در ابتدا نامنظم است؛ بنابراین دست به دست دادن این مجموعه از عوامل گاهی باعث می شود که دور چشم افراد پس از بلوغ تیره شود. یکی دیگر از دلایل سیاهی پوست دور چشم, شبکیه سیاهرگی پوست این ناحیه است که در بعضی افراد این سیستم متراکم تر است. در این حالت, با تجمع خون سیاهرگی در این منطقه پوست این ناحیه نیز تیره تر به نظر می آید؛ این حالت نیز درمان خاصی نیاز ندارد. بیماری های بسیار نادری نیز وجود دارند که باعث بروز تیرگی دور چشم می شوند که شیوع بسیار کمی دارند.
بدانید که لیزردرمانی همیشه خوب نیست
بسیاری از متخصصان پوست و مو از طرفداران لیزر هستند و معتقدند لیزر مزایای زیادی دارد اما ممکن است بعضی از واقعیت ها را درباره درمان لیزر به شما نگویند چون امکان دارد نظرتان تغییر کند. برای مثال طول مدت درمان با لیزر بیش از آن چیزی است که بیماران انتظار دارند. گاهی اوقات هم بعد از لیزر درمانی پوست بعضی از بیماران دچار تغییر رنگ می شود و ممکن است نتیجه دلخواه شما خیلی زود به دست نیاید. استفاده از لیزر برای پوست های تیره, بی رنگی طولانی مدت پوست را به همراه دارد.
به همین دلیل لازم است که قبل از لیزر درمانی برای مشکلات مختلف, کمی بیشتر تحقیق کنید و در صورت نیاز خودتان را به دستگاه لیزر بسپارید.
با دکترتان حسابی دوست شوید
بعضی وقت ها افرادی که برای مقابله با پیری پوست شان از لیزردرمانی یا لایه برداری استفاده می کنند, با عوارض ناخوشایندی روبه رو می شوند. التهاب پوست ساده ترین شکل این عوارض است و احتمال دارد سوختگی یا تب هم پیش بیاید. بنابراین بهتر است درباره تمام عوارض دارو و درمان ها مطلع باشید. اگر می بینید که پزشک متخصص شما فرد کم حرفی است, توصیه می شود از قبل درباره این مسائل خوب تحقیق کنید و از پزشکتان هم بخواهید حتما به تمام پرسش های شما پاسخ دهد و دغدغه های ذهنی تان را برطرف کند. شما هم حتما باید سابقه بروز بیماری, تبخال یا انواع دیگر بیماری های پوستی تان را با پزشک در میان بگذارید.
هر روز 8 لیوان آب بنوشید
شاید در فصل زمستان که هوا سرد است فکر می کنید بدنتان به آب کمتری نیاز دارد, در صورتی که این باور اشتباه است. در زمستان هم باید در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید تا از کم آب شدن بدنتان پیشگیری کنید. در شرایطی که ورزش می کنید بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد.
ضمن اینکه شاید در هوای سرد ترجیح دهید به جای آب, نوشیدنی های گرم دیگری مانند چای بنوشید اما نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه مدر هستند و سبب دفع آب بیشتر بدن شما می شوند. بنابراین بهترین نوشیدنی در هر فصلی آب است.
خوب بخوابید
تا حالا اصطلاح "خواب زیبایی" به گوش تان خورده است؟ خواب کافی یکی از بزرگترین هدیه هایی است که می توانید به پوست تان بدهید. هنگام خواب, پوست خود را ترمیم و خشکی را برطرف می کنید. نفوذ کردن هرچه بیشتر کرم های مرطوب کننده به اعماق پوست, یکی دیگر از دلایلی است که باعث می شود خواب به عنوان یک راه مناسب برای مبارزه با خشکی پوست شود. معمولا در نیمه های شب, زمانی که خواب هستیم دمای بدن به آرامی بالا می رود و همین موضوع باعث آزاد شدن منافذ پوست شده و اثر مرطوب کننده ها را دو چندان می کند.