بی کلک

محسن چاوشی: هیچ کس در تبریز شاعر افسار را نمی شناسد

 

پس از انتشار قطعه افسار توسط محسن چاوشی و اعلام نام استاد شهریار به عنوان شاعر این قطعه، خبری از سوی خود محسن چاوشی منتشر شد که شاعر این قطعه شهریار نیست.

بی کلک به نقل از موسیقی ما: ناگهان سیل نقدها از سوی کسانی که فرصت را مناسب یافته بودند، سوی چاوشی نشانه رفت. به نظر می رسید باید چاوشی در این باره صحبت کند. او نیز با موقعیت شناسی همه داستان را شرح داد:« بعد از انتشار قطعه‌آهنگ «افسار»، متوجه شدیم که شعر اثر استاد شهریار نیست. قبلا هم اعلام کردیم و توضیح دادیم که این اشتباه چگونه اتفاق افتاد و تکرار و توضیحش مفصل و غیرضروری است. در وهله اول وظیفه اخلاقی خودمان دانستیم که با فرزند استاد شهریار تماس بگیریم و طبق اصول اخلاقی از ایشان بابت این اشتباه عذر خواهی کنیم. همین کار را هم کردیم و آقای «هادی شهریار» هم به گرمی پذیرای این عذرخواهی شد و در همین مراودات پی به این مثال بردیم که «پسر کو ندارد نشان از پدر». بگذریم.»
همه دنبال ترانه سرای افسار
اما همه داستان این نبود. ترانه سرای اینق طعه واقعا چه کسی است؟ طبیعتا مثل مخاطبان موسیقی، خود چاوشی هم علاقه دارد، پاسخ این پرسش را بیابد. او در این باره هم گفت:« اما شاعر «افسار» واقعا چه کسی است؟ آن‌طور که می‌دیدیم و دوستان زیادی هم در کامنت‌ها و... به آن اشاره می‌کردند، پای این غزل و دیگرغزل‌هایی که اکثرا به تضمین و تاثیر از شعرهای استاد شهریار سروده شده بود؛ نام شاعری به چشم می‌خورد و به استناد همین نام دوستان من با تماس‌های مکرر به هر گوشه‌‌ی ایران، تلاش کردند این دوست شاعر را پیدا کنند. اما هر چه بیشتر می‌گذشت، جستجوها بی نتیجه‌تر بود. هیچ کس، در هیچ نقطه‌ای از ایران شاعری به این نام را نمی‌شناخت و از طرف دیگر این شاعر نیز خودی به ما نشان نمی‌داد. آنطور که در پروفایل شخصی این شاعر در سایت نوشته شده، این دوست عزیز ناشناس، اهل تبریز و متولد سال ۶۶ است. اما هیچ شاعر و هیچ انجمنی در تبریز چنین اسمی حتی برایش آشنا نمی‌آمد و همچنان تلاش‌های ما به بن‌بست می‌رسید. مگر ممکن است شاعری پشت این شعرها نباشد؟ پیام‌هایی که از گوشه و کنار ایران، علی‌الخصوص دوستان عزیز و مهربان تبریزی می‌رسید چیزی نبود جز همان بی‌اطلاعی از وجود چنین کسی. همه (حتی پسر استاد شهریار و شاعران و نویسندگان و مدیران انجمن‌های ادبی شهر تبریز) شخصی با این اسم را نمی‌شناختند. برای آنها هم داستان جالب شده بود که واقعا شاعر این شعرهایی که اتفاقا کم هم نیستند و همه با یک نام زیرشان امضا شده، چه کسی است. حرف دوستان آنچنان غیر منطقی به نظر نمی‌رسید وقتی می‌گفتند بعید به نظر می‌رسد که «افسار» به گوش این شاعر نرسیده باشد، ‌یا کسی که تا همین ماه گذشته در این سایت فعالیت داشته متوجه این سطح از پیگیری‌ها نباشد. ما با یک اسم مستعار طرف هستیم که شخصی حقیقی‌ و حقوقی‌ شاعرش خود را به ما نشان نمی‌دهد؟ چرا؟ نمی‌دانیم. برای ما هم بسیار عجیب است. من و دوستانم بر حسب وظیفه اخلاقی تمام تلاشمان را انجام دادیم تا شاعر این شعر را پیدا کنیم. اما شاعری به این نام در شکل حقیقی‌اش وجود ندارد، یا حداقل تا این لحظه برای همه ناشناس و در پرده است. شاید این گونه صلاح می‌داند. الخیر ماوقع. تمام.»
و حالا نوبت یافتن ترانه سرای این قطعه است.