بی کلک

نشانه های افسردگی در نوجوانان چیست؟

نشانه های افسردگی در نوجوانان, غم, ناامیدی, و آشفتگی, خشم, خشونت و تحریک پذیری خلقی, گریه مداوم, دوری کردن از دوستان و خانواده...

 

بی علاقه شدن به فعالیت های مختلف, تغییر در عادت های خواب و خوراک, احساس بیهودگی و گناه, احساس خستگی و بی انرژی بودن, عدم توانایی در تمرکز کردن و فکر کردن به مرگ یا خودکشی از جمله علائم افسردگی نوجوانان هستند.

 

در صورت مشاهده هریک از این علائم باید شدت آنها و تغییر رفتار نوجوان نسبت به وضعیت روزمره او را هم در نظر گرفت. کارشناسان هشدار می دهند که افسردگی نوجوان تان را جدی بگیرید چراکه عواقب روحی بسیاری برای او درپی دارد. عوارضی که ممکن است تا دوران بزرگسالی ادامه پیدا کند و برزندگی شخصی و اجتماعی او و برعملکرد شغلی اش تاثیر منفی بگذارد.

 

- اولین تاثیر افسردگی بر عملکرد نوجوان در مدرسه است. از آنجا که قدرت تمرکز کردن را از دست می دهد و با اختلال یادگیری مواجه می شود, وضعیت درسی اش افت می کند. به عالوه اینکه ارتباط او با دوستان و مسوولان مدرسه نیز تحت تاثیر این اختلال خواهد بود.

 

- وابستگی شدید به اینترنت یکی دیگر از عوارض افسردگی است. البته این به آن معنا نیست که اگر نوجوان شما زیاد از اینترنت استفاده می کند حتما افسرده است اما عکس موضوع هم می تواند صادق باشد. او خلاء ارتباط های اجتماعی در محیط واقعی را با محیط های مجازی جبران می کند و با توجه به اینکه علاقه ای به فعالیت های روزمره ندارد, وقت خود را در اینترنت می گذراند.

 

- نوجوان افسرده به خصوص پسرها, به خشونت روی می آورند.

 

برای پیشگیری با او دوست شوید

 

- باید به فرزندتان نزدیک باشید و در فضایی دوستانه با او گفت و گو کنید. از طریق ارتباط صمیمانه با فرزندتان متوجه ابتلای احتمالی او به هر نوع اختلال روحی و روانی خواهید شد.

 

به علاوه اینکه ارتباط دوستانه با والدین تاثیر بسیاری در پیشگیری از بروز اختلال های روحی و رفتاری در نوجوان دارد. چراکه در یک فضای دوستانه او به والدینش اعتماد دارد و احساس آرامش می کند.

 

- تشخیص افسرده بودن نوجوان هم با متخصص است؛ پس بیهوده به فرزند خود برچسب نزنید. خواهید دید که پس از یک دوره درمانی تغییرهای بسیار مثبتی در خلق و خوی فرزندتان ایجاد می شود. به این ترتیب خود شما هم برای رفتار صحیح با نوجان افسرده آموزش می بینید.